Social media monitoring

Data, data en nog meer data. Soms zie je door de bomen het bos niet meer en is het overzicht kwijt. Waar moet je beginnen? Wat is relevante data? En waar kan je die relevante data dan vinden? Wij helpen je door de beste do's en dont's op een rijtje te zetten. 

Altijd Bekend heeft alle kennis in huis om voor jouw bedrijf advies op maat te leveren. Neem contact op voor alle mogelijkheden!

Advies op maat vragen

woensdag 2 november 2022

Wat moet je doen?

Do: Wijs een persoon aan

Het monitoren van je social media is niet zomaar iets. Het kost veel tijd en heeft veel aandacht nodig. Het even tussendoor doen is dus geen optie. Wijs daarom een persoon aan die jouw social media tot in de puntjes in de gaten kan houden. 

Do: Gebruik tools

Tegenwoordig zijn er super makkelijke tools om jouw social media kanalen in de gaten te houden. Bijna alle social media kanalen hebben tegenwoordig zelf tools ingebouwd om informatie naar boven te halen. Ook bestaan er externe tools die hierbij kunnen helpen. Met deze tools is het mogelijk om al jouw social media kanalen tegelijkertijd in de gaten te houden. Let er wel op dat dit vaak betaalde tools zijn!

Do: Kies relevante doelen

Stel relevante doelen voor jezelf op. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je je pagina likes wilt verhogen met een x percentage of dat je een x percentage meer engagement wilt behalen. Zorg er wel voor dat de doelen die je stelt ook echt haalbaar zijn, maar niet te makkelijk. Zo is 1000 extra volgers per maand in veel gevallen een onrealistisch doel en minimaal 1 like per post een te makkelijk doel. Daag jezelf uit, maar wees bewust van wat realistisch is!

Don't: In paniek raken

Social media is een constant bewegende wereld. Kijk bijvoorbeeld naar Instagram, elke minuut worden er zo'n 55.000 foto's gedeeld. Dat zijn er per dag ruim 79 miljoen per dag en dat alleen nog maar op Instagram! Raak niet in paniek van deze bewegende wereld, maar probeer het overzicht te bewaren. Zo ben jij de stress voor en kan je inspelen op de laatste actualiteiten.

Don't: Negeren van vragen en kritiek

Op social media voelen mensen zich 'veilig'. Je hebt het op social media niet direct tegen een persoon en wordt het makkelijker om negatieve reacties te plaatsen. Dit zijn situaties die je altijd blijft tegenkomen. Wees je ervan bewust dat social media voor iedereen beschikbaar is. Probeer daarom altijd te reageren op vragen en kritiek op een positieve manier. Laat je vooral niet beïnvloeden door de negativiteit!

Don't: Laat de controle los

Laat niet zomaar iedereen jouw social media kanalen beheren. Een verkeerd geplaatst bericht kan serieuze imago schade brengen en dat is het laatste wat je wilt. Zorg dat je social media kanalen netjes blijven en dat er relevante content op te vinden is! 

 

Aan de slag met social media?

Wil jij je social media graag goed monitoren of laten monitoren? Wij helpen je graag! Samen gaan wij aan de slag om het beste uit jouw social media kanalen te halen. Bekijk nu onze pagina over social media beheer!

Social media beheer bekijken