Klantenreviews werven met review marketing

Wist je dat circa 47% van de consumenten alleen zakendoet met bedrijven die een recensie score van minimaal 4 uit 5 hebben? Een terugblik of een recensie over een unieke ervaring zorgt ervoor dat je jouw producten, diensten en services kunt verbeteren. Met klantenreviews kun je ook het imago van jouw bedrijf verbeteren en zorgen voor meer tevreden klanten en zelfs nieuwe klanten. De mening van de klant telt nu meer dan ooit! Wil jij meer inzicht krijgen in de wensen en de pijnpunten van jouw doelgroep? Of online meer interactie krijgen met jouw doelgroep? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van review marketing. We vertellen je er graag meer over!


“Review marketing is de mond-tot-mondreclame van deze tijd.”

Review marketing is een vorm van marketing die al lang bestaat. Echter wordt er nog te weinig gebruik van gemaakt. Zonde! (Potentiële) klanten hechten namelijk veel waarde aan een goede ervaring of mening van iemand die hen voorging. Meer dan aan de grote toestroom van advertenties waarmee ze dagelijks in aanraking komen.

Foto van een muur met daarop de tekst “we like you too”.

Voordelen van review marketing

Klantenreviews verspreiden zich snel en gemakkelijk over het internet. Hier kun jij als organisatie van profiteren! Maar review marketing kent nog veel meer voordelen. Voordelen waar veel bedrijven niet vanaf weten. Zo kun je dankzij review marketing beter inzicht krijgen in de wensen en pijnpunten van jouw doelgroep en meer interactie krijgen met jouw doelgroep online. Dit komt doordat mensen zich meer betrokken voelen bij een bedrijf als ze daadwerkelijk een review schrijven of een reactie krijgen op hun review. Een ander voordeel, dat betrekking heeft op Google recensies, is dat deze meetellen voor jouw ranking in de lokale zoekresultaten van Google!

Screenshot van reacties van Bol.com en NS op klanten online.

Omgaan met negatieve klantenreviews

Elke medaille heeft een keerzijde: ook aan review marketing kleven nadelen. Bij te veel positieve recensies daalt bijvoorbeeld vaak de geloofwaardigheid. Daarnaast zijn klanten over het algemeen eerder geneigd om een negatieve review te schrijven dan een positieve review. Ook kan het lastig zijn om klantenreviews te werven.

Negatieve reviews kunnen erg vervelend zijn. Er zijn dan ook verschillende meningen over wat te doen met negatieve reviews. Ons advies: verwijder negatieve reviews niet, maar geef er een positieve draai aan! Toch zijn ook hier de meningen over verdeeld. Want een dergelijke review niet verwijderen doet toch af aan jouw professionaliteit? Dit is afhankelijk van hoe je er als bedrijf mee omgaat. Wees voorbereid op negatieve reviews en blijf professioneel! Zie het als een mooie inhaker om meer interactie te krijgen met jouw doelgroep. Op die manier stimuleer je jouw klanten om een review te schrijven.


"Wist je dat 97% van de consumenten die een review leest, ook de reactie van bedrijven op deze review leest?"

Klantenreviews werven: tips!

Hieronder geven we een aantal tips om jouw klanten nog meer te stimuleren om deze belangrijke stap te nemen:

• Benader jouw klanten op een persoonlijke wijze en vraag ze om een review achter te laten. Bel ze op of stuur ze een e-mail. 

• Zorg dat er gereageerd kan worden op de reviews. Zo helpt het ook om humor te verwerken in de reacties op negatieve reviews. Immers: negatieve aandacht is ook aandacht! Wees wel voorzichtig met het gebruik van humor en blijf te allen tijde professioneel.

• Maak gebruik van een klanttevredenheidsonderzoek of een evaluatieronde na ieder verkocht product, voltooide dienst, afgerond project of verleende service.

• Wees transparant en maak jouw reviews zichtbaar voor (potentiële) klanten.

Hulp bij verzamelen van klantenreviews

Heb jij geen tijd of middelen om klantenreviews te verzamelen? Dit is een pijnpunt waar veel bedrijven tegenaan lopen. Gelukkig zijn er een hoop opties! 

Zoals velen van jullie waarschijnlijk al weten, kunnen klantenreviews worden verzameld en worden getoond via Google recensies. Gelukkig is Google niet de enige partij. Ook review sites als Trustpilot, Klantenvertellen, Feedback Company, KiyOh en 5-sterrengroeipromotor kunnen ervoor zorgen dat jouw recensies worden verzameld en getoond.

Wat vaak vergeten wordt, is dat social media ook veel voor jou kan betekenen op het gebied van reviews. Zo kun je elke reactie die gegeven wordt, zien als een review. Wees creatief en doe hier iets leuks mee! Licht bijvoorbeeld leuke reacties op een creatieve manier uit. Kortom: er zijn veel meer voordelen dan nadelen als we het hebben over review marketing. Het is dus zeker de moeite waard om hier als bedrijf meer tijd in te investeren.


Aan de slag met review marketing?

Maak jij nog geen gebruik van klantenreviews? Ga aan de slag en zorg voor meer engagement met jouw doelgroep! Wil jij graag gebruik maken van het fenomeen review marketing maar heb je nog geen idee hoe? Altijd Bekend helpt je graag verder! Neem contact op en ervaar wat we voor je kunnen betekenen.

Neem contact op

Hou je marketingkennis actueel

Via de kanalen van Altijd Bekend plaatsen wij regelmatig berichten over de laatste ontwikkelingen op marketinggebied. Wil jij deze kennis en tips ook niet missen? Blijf op de hoogte en volg ons op Facebook of LinkedIn. Of schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief! 

Inschrijven nieuwsbrief

Online marketing expert

Altijd tevreden: