In gesprek met Dennis Kleijn

Al ruim 17 jaar helpt Fluxility ondernemers met websites en maatwerk applicaties. Het bedrijf is uitgegroeid tot de eigenwijze expert in het vakgebied.

Al snel bleek dat er bij ondernemers, naast web oplossingen, behoefte is aan marketing ondersteuning. De twee hangen onlosmakelijk samen. Want een nieuwe website vraagt bijvoorbeeld ook om branding, zoekmachineoptimalisatie en sterke webteksten. Met de komst van Dennis Kleijn werd ook marketinglabel Altijd Bekend opgericht. In dit blog lees je zijn ervaring met (online) marketing.

Wat is marketing?

zondag 4 september 2022

Toen in 2019 de marketingwerkzaamheden bleven komen, werd het marketinglabel Altijd Bekend een feit. Inmiddels is Altijd Bekend uitgegroeid tot hét full service marketing bureau in Zoetermeer, maar nog altijd onder de hoede van Fluxility om de nieuwe websites te voorzien van de juiste strategie en ondersteuning voor SEO, social media, adverteren en meer. We vroegen eigenaar Dennis naar de marketingontwikkelingen van afgelopen jaren en zijn kijk op het vakgebied.

Dennis Kleijn

Marketing heeft voor elke organisatie een meerwaarde. Tegenwoordig kan je met een klein budget al veel bereiken!

Dennis Kleijn Eigenaar van Altijd Bekend

Wat is marketing volgens jou?

Wat is marketing… dat is een goede vraag.  Marketing is voor mij het op de juiste manier overbrengen van de waarde die jij als organisatie kan leveren. Dit geldt voor zowel klanten (wij hebben de oplossing om jouw probleem op te lossen) als medewerkers (wij hebben de baan die jij zoekt).

Wat vind jij het meest interessant aan je vakgebied?

Marketing lijkt heel makkelijk, maar hoe onderscheid je jezelf van de concurrent? Daarover nadenken en resultaat boeken is toch prachtig! Momenteel vindt er veel online plaats, maar vergeet de offline marketing niet. Als je ergens onderscheidend kan zijn…

Waarom is Altijd Bekend opgericht?

Altijd Bekend is ontstaan vanuit eigen frustraties. Ik werk al bijna 20 jaar binnen het MKB, waarvan 15 jaar bij een detacheringsbureau. Wij waren een groeiende organisatie en erg ambitieus. Het kwam regelmatig voor dat er meer marketingcapaciteit nodig was dan dat er beschikbaar was. Hierdoor werd marketing de belemmerende factor. Dan moesten we keuzes maken. Daarnaast merkte ik dat het voor MKB-ers veel tijd kost op de hoogte te blijven van de laatste marketingtrends. Hierdoor waren we niet altijd op de hoogte van slimme trucjes of tools. Als we wel op de hoogte waren kostte het soms veel tijd om de juiste marketingtool in te zetten.

We gingen zelf op zoek naar een aantal tools, gingen met ze in gesprek, probeerde een demo en maakte uit eindelijk een keuze. Het zou voor ons prettig zijn geweest als een marketingbureau ons meenamen in de laatste trends en tips gaven welke marketingtool goed bij onze bedrijfsvoering paste. Ik denk ook dat we meer meters hadden kunnen maken als we een bureau hadden gevraagd om ons frequent marketingadvies en tips voor ondernemers te geven. Daarnaast had ik ook vaker extra marketingcapaciteit moeten inhuren voor specialistische kennis en in geval van drukte. Nu deden we alles zelf, en leerde we door vallen en opstaan.

Het nadeel van af en toe met een marketingbureau samenwerken is de ‘inwerkperiode.’ Je wilt snel kunnen schakelen en er is geen tijd om te verdiepen in bijvoorbeeld de proposities. Daarom geloof ik er in dat elke MKB-er zonder uitgebreide marketingafdeling een samenwerking aan moet gaan met een marketingbureau. Zo blijf je als bedrijf op de hoogte van de laatste marketing trends, heb je een sparringpartner en kan je werkzaamheden laten uitvoeren. Gaat je eigen marketeer weg of is er een groot project, bel het bureau en zijn kunnen ongetwijfeld meer werkzaamheden voor jou oppakken.

Wat maakt Altijd Bekend uniek als marketing bureau?

Het unieke aan Altijd Bekend is de positie die wij willen wij innemen. Voor de MKB-er zonder marketeer uit de regio Zoetermeer willen wij de marketingmedewerker zijn. Alle vragen omtrent marketing die je normaal aan je eigen medewerker vraagt kan je ook aan ons stellen. Wij hebben bijna alle kennis (offline en online) in huis. Als we de kennis niet hebben dan weten wij wie dit wel heeft. Voor de MKB-er met één marketeer in dienst zijn wij de collega van die marketeer. Een collega om mee te sparren, dingen van te leren of werkzaamheden aan over te dragen. Eén marketeer kan niet alle marketingwerkzaamheden goed uitvoeren.

Hoe is marketing veranderd in de afgelopen 10 jaar?

De afgelopen 10 jaar is er op marketinggebied heel veel veranderd. Online marketing werd steeds populairder en effectiever.  Dit gaf ook ondernemers met een kleiner budget de mogelijkheid om de doelgroep te bereiken. Voorheen moest je dure campagnes in bijvoorbeeld de krant of op de radio afnemen.  Ik heb zelf al die jaren ook geloof gehouden in de combinatie van online en offline marketingacties omdat je daarmee jezelf kan onderscheiden in het online geweld. De laatste jaren staat online marketing steeds meer onder druk vanwege de privacy. Als bedrijf moet je nu echt aan de slag om de doelgroep aan je te binden en te bereiken.

Wat is volgens jou dé trend op marketinggebied in 2023?

Voor mij is de trend van 2023 arbeidsmarktcommunicatie. Hoe ga je marketing inzetten om aan nieuwe medewerkers te komen. Steeds meer organisaties krijgen door dat dit proces bijna één op één een salesproces is. De lead is in dit geval het CV.

Waar ligt komend jaar de grootste uitdaging?

De wetgeving omtrent privacy heeft al invloed op het vakgebied. Dit gaat alleen maar toenemen. Denk hierbij aan het afschaffen van de third party cookies. Als dit nu een belangrijk onderdeel is van je marketingmix dan moet je echt aan de bak. Daarnaast merk ik zelf de online drukte. Veel partijen zetten online advertenties is waardoor het steeds lastiger wordt om in beeld te komen. Ik geloof dan ook heilig in de combinatie met offline campagnes.

Kan een ondernemer zijn marketing beter zelf doen of uitbesteden volgens jou?

Zoals ik al eerder zei; er is bijna geen enkele marketeer die alle marketingwerkzaamheden kan uitvoeren. Dus zolang jij geen team van marketeers hebt, is het altijd interessant en zelfs noodzakelijk om een (klein) deel uit besteden. Je wilt tenslotte ook resultaten halen.

Jouw beste tip voor ondernemers?

De beste tip? Bel mij en onder het genot van een kop koffie geef ik je die tips die passen bij jouw bedrijf en uitdagingen. Marketing heeft voor elke organisatie een meerwaarde. Tegenwoordig kun je met een klein budget al veel bereiken!

Dennis Kleijn
Partner & strategisch expert
0793333030