Wat is een contentstrategie?

In marketingland word je dood gegooid met de term contentstrategie. Een zoekopdracht ‘contentstrategie’ in Google geeft bijna 300.000 resultaten! Wat is dit precies? Is dit weer een hype?  Een zoveelste adviesrapport waar je niks mee kan?

Integendeel, een contentstrategie is erg belangrijk om je marketingacties effectief te laten zijn. Wij vertellen je er graag meer over. 

Meer informatie bekijken

donderdag 18 augustus 2022

Waarom is een contentstrategie zo belangrijk?

Er zijn verschillende manieren hoe je een contentstrategie kunt oppakken. In de basis komt het allemaal op het volgende neer: 

"Met de juiste informatie bij de juiste persoon op het juiste moment,
via het juiste kanaal en in de juiste vorm, bereiken wij ons doel."

Dat klinkt natuurlijk erg logisch, maar in de praktijk gaat hier nog van alles mis. Hieronder tref je een aantal redenen aan waarom een contentstrategie een meerwaarde is voor elke organisatie

Content is iets van de marketingafdeling!

Veel organisaties zien de inzet van marketing (o.a. verspreiden van content) als iets wat alleen van de marketingafdeling is. En daar gaat het mis! Natuurlijk hebben de marketeers de taak om door met de inzet van marketing een positieve bijdrage aan de bedrijfsdoelstellingen te leveren. Het zit hem vooral in het woord ‘bijdrage'. Wat staat er in de weg om de bedrijfsdoelstellingen te halen en welke bijdrage kan marketing daarin leveren?

Ben jij de HR-manager en merk je dat er bijna geen reacties binnen komen op jouw vacatures? Ga samen zitten met marketing om te bespreken hoe zij je kunnen helpen. Tip voor de marketeers; betrek je collega’s van andere afdeling bij het opzetten van de contentstrategie.

Wie is je doelgroep?

Eén van de belangrijkste onderdelen van de contentstrategie is het bepalen van je doelgroep(en).  Richt je contentstrategie op iemand die je een hand kunt geven. Bijvoorbeeld een startende ondernemer die behoefte heeft aan een goede IT-structuur. Hoe meer je weet van doelgroep hoe groter de kans op geslaagde communicatie. In de praktijk zie je dat je een aantal doelgroepen hebt. Elke doelgroep heeft zijn eigen kenmerken en belangen.

Wat wil de doelgroep horen?

Je weet inmiddels wie je doelgroep is. Nu is het zaak om te bepalen welke informatie zij interessant vinden. Bedrijven maken hier vaak de fout om informatie te versturen die zijzelf interessant vinden. Om de juiste informatie te bepalen moet je bekijken wat de (persoonlijke) motivatie is van je doelgroep.

Een manager van een callcenter vindt het bijvoorbeeld belangrijk dat hij elke dag zijn SLA met de klanten kan waar maken. Informatie vanuit zijn leveranciers kan dan “betrouwbaarheid van de telefoonsystemen” of “de snelheid van het leveren van een ingewerkte medewerker" bevatten.

Welke tactiek ga je toepassen?

Dit is een lastig onderdeel van de contentstrategie. Een goede tactiek is belangrijk om je doelstellingen te halen. Voorbeelden van een tactiek zijn: 

  • We laten andere mensen uit de doelgroep vertellen waarom onze dienst zoveel voordelen biedt
  • Bij elke bestelling ontvangt de klant informatie over onze andere diensten
  • Door veel vakkennis te delen worden we als autoriteit gezien

Zet de juiste middelen in

Dat klinkt heel logisch, maar het gaat vaak verkeerd. Bij het bepalen van de doelgroep moet je in kaart brengen via welke middelen zij te bereiken zijn. Op welke social media zitten ze, gaan ze naar kennissessies, lezen ze de krant, hoe ziet het koopproces eruit? 

Bij social media kan je gebruik maken van de algemene cijfers (bijvoorbeeld leeftijd) betreffende de  gebruikers. Heb je al klanten in de doelgroep? Vraag je klanten welke middelen zij gebruiken via de accountmanagers of door middel van een enquête. 

Wat levert het mij op?

Waarschijnlijk de meest gestelde vraag door niet-marketeers; wat levert het mij op? Een onderdeel van de contentstrategie is het bepalen wat een marketingmiddel moet opleveren en hoe dit gemeten wordt. Maak hier niet de vergissing dat alle middelen gelijk geld moet opleveren. De ‘opbrengst’ is afhankelijk van de doelstelling(en). Op het moment dat de accountmanagers te weinig buiten de deur zitten kan het aantal nieuwe afspraken een KPI zijn.

 

Contentstrategie: een goede basis!

Vanuit Altijd Bekend starten wij bijna elke samenwerking met een contentstrategiesessie. Door het uitwerken van de diverse stappen hebben we een mooie basis en structuur voor de contentplanning en verdere acties/campagnes.

Wil jij meer weten over het belang van een goede contentstrategie? Bekijk dan onze speciale contentstrategie pagina!

Bekijk contentstrategie