De meest gemaakte fout bij Facebook adverteren

Misschien heb jij die mooie knop ook weleens gezien op Instagram of Facebook: 'promoot je bericht' of 'bericht promoten'. Doe het niet! Het lijkt verleidelijk, maar de hamvraag is of jij hiermee wel echt jouw doelen gaat behalen. Lees verder en ontdek het verschil tussen Facebook adverteren en een bericht promoten op Facebook.
 

Wat doet ‘bericht promoten’?

Met de knop ‘bericht promoten’ kies je ervoor om je bericht aan meer mensen te tonen in het nieuwsoverzicht. Wie die mensen zijn, bepaald Facebook. Het is daarom vooral een mooie manier om meer betrokkenheid te krijgen van jouw fans. Maar als jij in control wilt zijn, is het promoten van een bericht best wel beperkt!

Je bent beperkt in het kiezen van de doelgroep, je kunt geen doel meegeven aan de promotie en je kunt je bericht tussentijds niet optimaliseren. In onze ogen grote gemiste kansen die het verschil kunnen maken tussen een geslaagde campagne of niet.

Is ‘bericht promoten’ echt slecht?

Als we heel eerlijk naar die vraag kijken dan is het antwoord: nee. MAAR, alleen omdat het op deze manier promoten van een bericht op Facebook relatief makkelijk gaat. Namelijk door middel van de mooie grote knop. Je hebt eigenlijk geen kennis nodig om je bericht toch een extra zetje te geven.

Heb je echter de tijd om uit te pakken met een advertentie en wil je vooraf gestelde doelen behalen? Kies dan vooral niet voor ‘bericht promoten’. Met hetzelfde bedrag kun jij namelijk veel meer resultaat behalen in het advertentiebeheer van Facebook.

 

Niet promoten, maar wat dan?

Het advertentiebeheer is dé plek om jouw advertenties succesvol te maken! Binnen het advertentiebeheer heb je namelijk de optie om jouw advertentie een marketingdoel te geven. Kies bijvoorbeeld uit merkbekendheid, bereik, betrokkenheid of conversies. Daarnaast kun je specifiek targeten op een doelgroep. Denk aan leeftijdscategorie, woonplaats, interesses etc. Een ander belangrijk voordeel van Facebook adverteren via het advertentiebeheer is dat je advertenties tussendoor kunt optimaliseren. Zo bereik je nog meer succes! En zeg nou eerlijk, jij wilt toch ook resultaten behalen met advertenties? 

Nu snappen wij ook dat het advertentiebeheer er op het eerste oog ingewikkeld uitziet. Honderden verschillende opties, waar doe je goed aan? Lees onze blog over 10 tips voor Facebook Ads. Hierin leggen we stap voor stap uit hoe je een goede advertentie maakt. 

Promoten vs. adverteren

Om deze blog af te sluiten, zetten we de voor- en nadelen van de twee advertentie opties nog een keer tegenover elkaar:

Bericht promoten Facebook
•    Redelijk makkelijk te doen, zonder al te veel kennis.
•    Beperkt in het kiezen van de doelgroep en het marketingdoel.
•    Niet tussentijds bijsturen: berichten zijn niet aan te passen.

Facebook adverteren (advertentiebeheer)
•    Gericht targeten: veel keuzes bij het opzetten van de doelgroep.
•    Sturen op resultaat: kiezen uit diverse marketingdoelen.
•    Berichten en doelgroep-/doelinstellingen tussentijds wijzigen.
•    Meer kennis nodig om goed om te kunnen gaan met het advertentiebeheer en om dus volledig te profiteren van bovenstaande voordelen.

 

Schematische weergave van de voordelen van adverteren ten opzichte van een bericht promoten.

Aan de slag met adverteren?

Heb jij je schuldig gemaakt aan de meest gemaakte fout bij Facebook adverteren? Kun je wel wat hulp gebruiken om effectieve advertentiecampagnes op te zetten? Altijd Bekend helpt je graag verder! Neem contact op en ervaar wat we voor je kunnen betekenen of bezoek onze adverteren pagina.

Neem contact op

Hou je marketingkennis actueel

Via de kanalen van Altijd Bekend plaatsen wij regelmatig berichten over de laatste ontwikkelingen op marketinggebied. Wil jij deze kennis en tips ook niet missen? Blijf op de hoogte en volg ons op Facebook of LinkedIn. Of schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief! 

Inschrijven nieuwsbrief

Online marketing expert

Altijd tevreden: