Succesvol met Facebook Ads!

Wil jij aan de slag met Facebook adverteren, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Deze 10 tips helpen je weer om 'on-track' te komen. Er komt veel kijken bij een succesvolle facebook advertentie. Het bedenken van je doelgroep, het inrichten van je account, het maken van de post en nog veel meer. Altijd Bekend heeft de kennis in huis om jou hiermee te helpen en advies op maat te geven!

Advies op maat


10 tips voor Facebook Ads

1. Doelgroep

Zorg ervoor dat je je doelgroep kent. Wie wil je daadwerkelijk bereiken? Waar houd jouw doelgroep zich mee bezig? Wat vinden zij interessant? Ben je opzoek naar mensen die in een specifieke stad, regio of provincie wonen? Denk hierbij niet alleen aan leeftijd, maar ook aan locatie, interesses, hobby's, opleiding of soort baan. Ken je doelgroep door en door!

2. Advertentie doelstellingen

Nu je de doelgroep hebt bepaald, moet je een doel kiezen voor de advertentie. Facebook Ads heeft in totaal 11 doelen waaruit je kan kiezen. Deze zijn verdeeld onder 3 algemene doelen: bekendheid, conversie en overweging. Wil je gezien worden, je merk bekendheid vergrootte? Of draait het om conversie en wil je dat je doelgroep naar je website gaat? Of wil je meer interactie met je doelgroep, meer verkeer, reacties of likes op je pagina? 

3. Advertentie plaatsing

Waar moet de advertentie getoond worden? Ook hier zijn er verschillende opties die gekozen kunnen worden voor de locatie van je advertentie:
Het apparaat Op welk apparaat wil je dat je advertentie getoond wordt?
Platform Op welk platform wil je dat je advertentie getoond wordt? Hierbij heb je de keuze uit Facebook, Instagram en Messenger.
Plaatsing Binnen het platform, waar moet de advertentie geplaatst worden?
Specifieke apparaten en besturingssystemen Welk besturingssysteem mag de advertentie zien? Denk aan IOS (Apple), Android of natuurlijk beide!

4. Budget

Hoeveel wil jij kwijt zijn aan jouw advertentie? Met het budget kan je precies aangeven wat je maximaal kwijt wilt zijn voor de gehele advertentie. Vervolgens is er de keuze om te betalen per klik of per impressie. Betaal je per klik? Dan worden er pas kosten in rekening gebracht op het moment dat iemand op jouw advertentie klikt. Betaal je per impressie? Dan betaal je op het moment dat iemand de advertentie ziet. 

5. Maak het visueel

Foto's of video's zijn allemaal te gebruiken voor een advertentie. Wees kritisch, ga voor goede kwaliteit en zorg dat de video of foto in één lijn staat met je boodschap die je wilt overbrengen. Een foto of video trekt snel de aandacht en hiermee kan je een uitstekende eerste indruk van je advertentie maken. Let wel goed op de kwaliteit! Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen al snel afhaken bij onscherpe of onduidelijke foto's.

6. De boodschap

Denk goed na over de tekst van de advertentie. Zet niet zomaar iets neer, maar neem de tijd. Weet wat je wilt vertellen en zorg voor een duidelijk verhaal. Maak je advertentie niet te lang. Dan is het mogelijk dat je content wordt verstopt onder een 'lees meer knop. Je wilt natuurlijk niet dat belangrijke informatie verstopt zit! Laat de tekst proeflezen door iemand anders voor deze online gaat. Staan er geen spelfouten in en komt het doel wat jij wil overbrengen ook echt over?

7. Test Run

Al het begin is moeilijk. Begin daarom niet gelijk met een grote campagne, maar begin klein. Leer hoe het programma in elkaar steekt en wat de verschillende opties doen. In het begin is het verstandig meerdere kleine campagnes op te zetten zodat het duidelijk wordt wat welke campagne opleverd.

8. Handige tools

Facebook Insights en Facebook Analytics zijn tools om de advertenties te analyseren en het effect te bekijken van de campagne. Bekijk en leer van deze gegevens zodat je je volgende advertentie kan aanpassen en verbeteren. Er is veel data wat getoond wordt en niet alles is in een keer te verbeteren. Focus op de belangrijkste zaken en maak hier doelen van voor een volgende advertentie. Heb je nu een doel niet gehaald? Wat kan je aanpassen om te zorgen dat deze de volgende keer wel behaald wordt?

9. Retargetting

Leer de kracht kennen van retargetting en zet deze slim in. Bij het creeëren van een custom audience kan je ervoor kiezen om de advertentie te richten op mensen die recent interactie hebben gehad met je bedrijf. Bijvoorbeeld mensen die op een link hebben geklikt, je video hebben bekeken of een andere actie. Ook is het mogelijk een adressenlijst van bijvoorbeeld Mailchimp te importeren. Zo kan er een advertentie gemaakt worden als vervolg actie van een emailcampagne.

10. Optimaliseren

Leer van het proces en verbeter deze de volgende ronde. Misschien heb je niet al je doelstellingen behaald, dit is niet erg. Leer hiervan, analyseer de data van de advertentie en neem dit mee in de volgende advertentie. Het kan ook zijn dat je doelen niet haalbaar waren of dat je niet genoeg tijd hebt om alles goed in te stellen. Het is een doorlopend proces waarin je blijft leren en verbeteren.


Wil jij aan de slag met social media?

Weet je nog niet hoe je dit moet aanpakken? Wij helpen je graag bij het creeëren van jouw socialmedia strategie. Social media bied veel kansen om je (potentiële) klanten te bereiken. Samen kunnen we aan de slag gaan om meer uit jouw social media kanalen te halen!

Wil je meer weten? Kijk eens naar onze Socialmedia pilot!

Meer info

Marketing & communicatie

Altijd tevreden: