Het einde van third party cookies in 2024

Eind 2024 gaat Google Chrome stoppen met 3th party cookies. Aangezien zo’n 70% van de gebruikers Chrome gebruikt en Safari van Apple hier al mee gestopt was, betekent dat technisch gezien het einde van 3th party cookies. Het einde van een tijdperk!

Het einde van een tijdperk betekent ook de introductie van een nieuw tijdperk; die van data-driven marketing. Weet jij al wat data-driven marketing is?

dinsdag 2 augustus 2022

Wat zijn third party cookies?

Maar 3th party cookies, wat zijn dat nou? Laten we beginnen met wat een cookie is. Dat is een klein bestand wat een website op je computer opslaat. Dat kan bijvoorbeeld zijn om ingelogd te blijven, om je surfgedrag te analyseren, om video’s van bijvoorbeeld Facebook te laten zien enzovoorts. Met een cookie kan een website belangrijke gegevens achterhalen, zoals je demografische gegevens en informatie over de apparaten die je gebruikt.

Online privacy

De laatste tijd is er echter veel te doen rondom online privacy, wat begon met de invoering van de Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming(AVG). Consumenten willen niet langer ‘achtervolgd’ worden door advertenties. Ken je dat? Dat je schoenen op Zalando bekijkt en dat je vervolgens wekenlang advertenties krijgt van precies dat ene paar schoenen. Door de afschaffing van 3th party cookies gaat dat verdwijnen.

Een 3th party cookie deelt data tussen jouw website en een derde partij. Een bekend voorbeeld is de Facebook Pixel, waardoor Facebook precies kan zien op welke pagina’s je geweest bent en wie jij ongeveer bent.

De toekomst van online marketing

Maar hoe gaat de toekomst van online marketing er nou uitzien zonder al die 3th party cookies? Al die data is natuurlijk van levensbelang om de juiste inhoud aan de juiste mensen te laten zien.

Allereerst gaan 1st party cookies belangrijker worden. Met zulke cookies verzamel je wel data van je bezoekers, maar stuur je die niet door naar bedrijven als Facebook en Google. Let op: deze cookies blijven maar één dag geldig. Data analyseren in Google Analytics gaat dus ook lastiger worden.

Door zelf data van je bezoekers te verzamelen word je minder afhankelijk van de reeds genoemde grote jongens. Maak bijvoorbeeld een mailinglijst, waar je waardevolle informatie deelt. Of maak een waardevol weggevertje zoals een gratis e-book, infographic of whitepaper.

Marketing gebaseerd op data

Daarnaast gaat machine learning steeds belangrijker worden. Deze krachtige codes koppelen op een privacyvriendelijke wijze data aan elkaar. Zo introduceerde Google laatst bijvoorbeeld het data driven attributiemodel, waarmee de doorsnee marketeer makkelijker kan inzien welke marketingkanalen belangrijk zijn en welke juist niet.

Adverteren met data van Facebook en Google kan helaas dus niet meer. De traditionele remarketing, het ‘achtervolgen’ van mensen met advertenties, gaat plaatsmaken voor doelgroepsegmenten.

Een voorbeeld van zo’n segment is “consumenten die in de afgelopen 30 dagen een iPhone gekocht hebben” of “consumenten tussen de 30 en 40 jaar oud die in de komende 180 dagen waarschijnlijk een Mazda gaan kopen”. Op basis hiervan kan je zo’n remarketingadvertentie maken. Maar dan op een privacyvriendelijke wijze!

Wat moet ik nu doen?

Je hebt gelukkig nog even de tijd om je marketingactiviteiten aan te passen, aangezien 3th party cookies pas in 2024 afgeschaft gaan worden. Zorg er natuurlijk wel voor dat je op tijd bent. Deze verandering gaat simpelweg plaatsvinden, dus bereid je er alvast goed op voor. Het is geen kwestie van of het gaat komen, het is een kwestie van wanneer het gaat komen.

De komende tijd gaat er steeds meer bekend worden over hoe de toekomst er concreet uit gaat zien. Omdat het nu nog toekomstmuziek is, kan het vaag zijn over hoe het er in de praktijk uit gaat zien.

 

Veelgestelde vragen

Wat zijn third party cookies?

Third party cookies zijn kleine tekstbestanden die door een derde partij op je apparaat geplaatst worden. Als je op een website surft kan een derde partij, zoals Facebook of Google, cookies plaatsen als je bijvoorbeeld een video bekijkt.

Met andere woorden: als je op website A surft is het alsnog mogelijk dat website B cookies op jouw apparaat plaatst. Dat is dus een 3th party cookie.

Wat is een first party cookie?

Een 1st party cookie is een tekstbestandje dat door de website die je bezoekt geplaatst wordt. Vaak zijn deze cookies bedoeld om je inloggegevens te onthouden, je voorkeuren te onthouden, de juiste taal te laten zien enzovoorts.

Moet ik nu nog een cookiemelding op mijn website laten zien?

Als je geen cookies plaatst die persoonsgegevens opslaat, is een cookiemelding niet meer nodig. Sla je wél persoonsgegevens op, bijvoorbeeld door de Facebook Pixel? Dan ben je verplicht om toestemming te vragen door middel van een cookiebanner.

Wat betekent de nieuwe cookiewetgeving voor mijn remarketing?

Remarketing zoals we het nu kennen zal ophouden te bestaan. Omdat je geen third party cookies meer kan plaatsen wordt het onmogelijk om mensen op internet te ‘achtervolgen’ met advertenties. Nieuwe alternatieven voor remarketing zijn nu volop in ontwikkeling.

Hoe kom ik nu aan data van mijn doelgroep?

Het wordt steeds belangrijker om zelf data/gegevens te verzamelen. Maak bijvoorbeeld een gratis e-book of whitepaper die je aanbiedt in ruil voor een e-mailadres. Of zorg dat bezoekers je social media kanalen liken, zodat je ze later nog kan bereiken.

Hoe kan ik zien welke cookies mijn website gebruikt?

Gebruik je Google Chrome? Dan is het zeer eenvoudig! Klik op het slotje in de adresbalk en vervolgens op ‘cookies’. Nu zie je alle cookies die op een pagina gebruikt worden.

 

Begin met data-analyse

Het analyseren van data gaat steeds belangrijker worden. De overvloed aan data van nu gaat verdwijnen, waardoor de resterende data nog belangrijker gaat worden.

Altijd Bekend helpt ondernemers met het analyseren van hun data, om op die manier meer inzicht te geven in het surfgedrag van bezoekers. Ook formuleren we hiermee concrete verbeterpunten voor je website, waardoor je meer resultaat haalt uit je bezoekers.

Ik wil data-analyse

Geschreven door