Meer resultaat uit jouw marketing!

Marketing is voor veel bedrijven belangrijk om gestelde doelen te halen. Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk resultaat halen met jouw marketingactiviteiten.

Graag vertellen we jou in deze blog hoe je meer resultaat uit jouw marketing kan halen. We gaan in op het belang van een goede voorbereiding, een gestructureerde uitvoer van de werkzaamheden en het analyseren van de resultaten. Ja, het inzetten van marketing kost tijd, maar dan levert het je ook wat op!

dinsdag 16 augustus 2022

Een goede voorbereiding is het halve werk

Weet wat je nodig hebt! Een goede voorbereiding scheelt later een hoop werk en geeft echt beter resultaat. Bedenk goed wat je met marketing wil bereiken. Wie is de doelgroep? Via welke middelen kan ik hun bereiken. Spontane acties omdat "iedereen dat doet" zoals Facebook adverteren of een leuke Instagram story kunnen voor jouw bedrijf totaal niet effectief zijn. Wil je echt resultaat? Neem de tijd voor het opstellen van een contentstrategie.

Met doorlopen van alle stappen word je gedwongen om kritisch naar jouw organisatie en jouw (interessante) doelgroep te kijken. Kost dat veel tijd? Jazeker! Onze klanten zien hier vooraf vaak tegenop, maar geven achteraf aan dat het onwijs waardevol is geweest.

Aan de slag met de uitvoering

Aan de hand van de contentstrategie maak je een contentplanning. Zo weet je precies wanneer welke content moet worden geplaatst. Niets is namelijk vervelender dan op het laatste moment in recordtijd een post op Facebook eruit te gooien, omdat je elke dinsdag wat moest posten volgens de planning. Dit kost teveel tijd en de kwaliteit (en daarmee het resultaat) zijn waarschijnlijk niet top. In de planning kun je zien welke content er nodig is.

Tip 1: Zorg ervoor dat je vooruit werkt. Zijn klantverhalen een onderdeel van de strategie? Maak er dan gelijk enkele in één keer. Zo heb je focus en een voorraad aan content. 

Tip 2: Werk minimaal twee weken vooruit. Als je ervoor zorgt dat alle content voor de komende twee weken klaaris, word je nooit verrast en gaat niets overhaast. Denk aan je social media, blogs/nieuws berichten op je website, et cetera.

Tip 3: Deel de contentplanning met je collega's. Door je collega's mee te nemen creëer je een gezamenlijk belang en gaat de rest van de organisatie met je meedenken.

Tip 4: Maak gebruik van planningstools: Voor bijna alle social media kanalen kun je berichten vooruit inplannen. Bijvoorbeeld met SEMrush, Hootsuite of de gratis tools zoals Facebook Creator Studio.

Wat zijn de resultaten?

Een goede voorbereiding en uitvoer is leuk, maar je wilt zien wat dit allemaal oplevert. Waar vind je deze data en welke data is interessant? Met de meeste tools van Google zoals Google Analytics (sinds 2020 Google Analytics 4) en Google Ads krijg je veel data te zien over de bezoekers van je website. Via Facebook en de andere social media platform krijg je ook allerlei getallen en grafieken te zien. Hoe weet je nou naar welke resultaten je moet kijken?

Regelmatig wordt er naar de verkeerde data gekeken. Zo zijn 5.000 extra websitebezoekers leuk, maar wat als deze allemaal de website weer na 3 seconde verlaten? Bepaal dus van tevoren goed welke resultaten je wil behalen (één van de stappen uit de contentstrategie).

Met Google Data Studio heb je een overzichtelijk zelf in te stellen dashboard. Als je alle accounts goed gekoppeld en ingesteld hebt kan je snel zien of je doelen behaald zijn en wat het resultaat is. Met tools zoals SEMrush krijg je een totaal overzicht van zowel je website als social media kanalen. Het in kaart brengen hier kost één keer veel tijd, maar dan heb je ook wat!

Contentstrategie

Vanuit Altijd Bekend starten wij bijna elke samenwerking met de contentstrategie. Door het uitwerken van de diverse stappen hebben we een mooie basis en structuur voor de contentplanning en verdere acties/campagnes. Wil jij meer weten over het belang van een goede contentstrategie? Of wil jij aan de slag met een goede contentstrategie?

Laatst bewerkt op 10-02-2023

Maak mijn contentstrategie

Geschreven door

Dennis Kleijn
Partner & strategisch expert
0793333030