ChatGPT: de voordelen van AI-teksten voor SEO en copywriting, maar ook de valkuilen
Groot in het nieuws eind 2022: AI-teksten gegenereerd door ChatGPT. Deze tool kan onder andere teksten genereren, vragen laten beantwoorden en zelfs je huiswerk laten maken. De komst van AI-tekst functies zat al even in het vat, maar haalde nu ook het grote landelijke nieuws. ChatGPT was ineens toegankelijk voor een groot publiek: scholieren lieten massaal hun huiswerk maken, journalisten lieten hun columns schrijven en Twitteraars lieten hun tweets genereren.
De mogelijkheden zijn dan ook eindeloos en ChatGPT geeft altijd antwoord. Groot voordeel voor copywriters en SEO-tekstschrijvers? Jazeker, maar wel met een paar hele grote kanttekeningen.
Hoe kan je AI-tekst gebruiken voor SEO optimalisatie?
Content is belangrijk voor SEO, dat is voor de kenners geen nieuws. Zoekmachines zien met name graag veel tekst afgewisseld met andersoortige content om te snappen waar je website over gaat. Ben je niet al te handig met tekstschrijven of heb gewoonweg geen tijd, dan is het genereren van tekst een hele goede manier om daarmee om te gaan. Het scheelt de letterlijk werkuren en je hoeft niet te ploeteren op een webtekst.
De keerzijde
Letterlijk gekopieerde tekst kan als spam worden gezien. Wanneer Google jouw tekst als spam beoordeelt, riskeer je een penalty waardoor je je reeds verworven posities in de zoekresultaten kunt kwijtraken.
Ook maakt ChatGPT wel eens fouten. Iets waar critici behoorlijk veel problemen in zien, omdat men geneigd is de tekst voor waarheid aan te zien. In een tijd waarin we al vaker met fake news te maken hebben, kan dit behoorlijke gevolgen hebben voor de toekomst. Bij eigen gebruik van ChatGPT is het belangrijk om altijd de feiten te blijven checken en tekst te redigeren, zodat het de betrouwbaarheid van jouw website niet aantast.
Ook waren wij het intern er vrij snel over eens dat de teksten gegenereerd door ChatGPT wat vlak zijn en geen snaar raken. Je kunt daar gelukkig verandering in aanbrengen door de juiste prompts te schrijven, maar echt goede prompt engineering vraagt om ervaring en know-how van hoe het taalmodel ChatGPT werkt. Echt goede teksten gericht op een specifieke doelgroep kun je toch echt nog altijd het beste een copywriter zelf los laten gaan. En deze copywriter kan nu beter, sneller en geïnspireerder zijn werk doen, dus altijd nog win-win!
Voordelen van ChatGPT op een rijtje
- Scheelt tijd. Heel veel tijd!
- Eenvoudige, teksten hoeven niet meer geschreven te worden.
- Je hoeft je collega’s niet meer te storen als je behoefte hebt aan een leuke mop.
- Je kunt teksten laten maken in een taal die je niet volledig machtig bent.
- Inspiratie voor als je vastloopt door een writer's block.
- Snel en makkelijk antwoord krijgen op vragen zonder dat je het web af hoeft te struinen. Een soort online-assistent die je realtime ondersteunt.
- Uitkomst voor mensen die niet zo handig zijn met tekstschrijven én voor de copywriting expert die nu nog beter en efficiënter met tekst bezig kan zijn.
Nadelen ChatGPT
- Het vergt wat knowhow en oefening om de juiste output terug te krijgen. Prompt engineering vergt oefening.
- ChatGPT maakt wel eens fouten. Hoewel het verbazingwekkend goed werkt, staan er af en toe ook grove fouten in de teksten. Dit maakt de AI-tekst vooralsnog onbetrouwbaar. Letterlijk teksten kopiëren is dus af te raden.
- De teksten zijn erg plat en raken geen snaar. Goeie copy spreekt natuurlijk direct aan op de doelgroep van je tekst. Ook kan het een bepaald gevoel of sfeer oproepen, iets dat belangrijk is wanneer je een product of dienst verkoopt. Je wilt opvallen en laten zien waarom een potentiële klant wèl voor jou moet kiezen en niet voor de concurrent. Dit is wat ons betreft het grote verschil tussen ChatGPT teksten en sterke copywriting door een copywriter die weet hoe een doelgroep aan te spreken.
- De kans op duplicate tekst is aanwezig. Google straft duplicate content streng, waardoor je je hoge posities in de zoekresultaten verliest. Daarom is het niet verstandig om gegenereerde teksten letterlijk te kopiëren en zeker niet voor SEO-doeleinden. Of zoals Google zelf beschrijft
"Appropriate use of AI or automation is not against our guidelines. This means that it is not used to generate content primarily to manipulate search rankings, which is against our spam policies."
- Critici zijn het er nog niet helemaal over eens of het nu valt onder plagiaat. Immers, je kopieert een tekst die zich baseert op andere tekst op het internet, dus het is op z'n minst een discussie waard of hier letterroof van toepassing is.
Al met al kunnen we concluderen dat ChatGPT teksten vooralsnog een super handige tool is bij tijdgebrek, writer's blocks en gebrek aan creativiteit. Om online duplicate content en onjuistheden te voorkomen, moet er altijd nog handmatig geredigeerd en gecontroleerd worden. Verder kan het leuk zijn voor een lolletje op de werkvloer. Als moppentapper of om te bepalen wie koffie moet gaan halen.
Een andere toepassing voor deze tool zou zijn wanneer onze copywriters een opdracht krijgen die echt puur gaat om een informerende tekst die op geen enkele doelgroep hoeft aan te sluiten. Een dergelijke opdracht hebben we nog nooit eerder gehad, dus dat zou de eerste keer zijn.
Dus voor welke teksten kan je ChatGPT gerust gebruiken?
De gegenereerde teksten lenen zich voor alle teksten, mits je de prompt goed opbouwt en weet wat je ChatGPT moet vragen om de juiste output te krijgen. Let hierbij wel op: Check alle feiten en pas eventueel woorden aan. Voorkom dat je foutieve teksten op jouw website plaatst.
Heb je last van een writer's block? Wanneer je vastloopt, is ChatGPT een goed middel om wat inspiratie te krijgen waar je mee verder kunt (of juist zien waar je absoluut niet mee verder kunt).
ChatGPT in de toekomst?
ChatGPT blijft een interessante ontwikkeling voor iedereen die met tekst en copy te maken heeft. Of het nu gaat om je huiswerk voor school of je professionele copywriting carrière. Zo’n ontwikkeling volgen onze copywriters en SEO-tekstschrijvers natuurlijk op de voet.
Gelukkig geeft ChatGPT zelf ook eerlijk antwoord op de vraag: