maandag 5 december 2022

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager (afkorting: GTM) is een gratis beheersysteem voor tags. Door dit programma te gebruiken voeg je eenvoudig stukjes codes, zoals pixels of andere tracking codes, toe aan jouw website. Het grote voordeel is dat je niet continu stukjes code aan je website hoeft toe te voegen, waardoor je ook als niet-programmeur uit de voeten kan. Veelvoorkomende tags zijn:

  • Google Analytics tracking code
  • Meta Pixel (Facebook en Instagram)
  • Hotjar tracking code
  • LinkedIn Insights (pixel)
  • Conversion linker van Google
  • GA4-gebeurtenis tags

Uiteraard blijft het hier niet bij. Je kan bijvoorbeeld de GA4 e-commerce handmatig instellen aan de hand van je datalayer, of je voegt een cookiebanner toe. Je kan zelfs HTML invoeren, waardoor je in principe metadata en structured data kan toevoegen. Dit wordt overigens niet aangeraden en mag enkel als laatste optie gebruikt worden. Bijvoorbeeld als je geen toegang hebt tot het CMS of de broncode van een klant.

Waarom Google Tag Manager gebruiken?

GTM is een handige en bovendien gratis tool waarmee je eenvoudig code injecteert in je website, zonder tussenkomst van een programmeur of externe partij.

Ook zorgt Google Tag Manager ervoor dat je website snel blijft. Het hoeft namelijk enkel de GTM-code te laden en niet alle losse scripts. Bovendien worden alle tags asynchroon geladen. Met andere woorden: het wordt pas geladen als het nodig is.

Voldoet Tag Manager aan de AVG?

Ja en nee. Het is namelijk afhankelijk van de tags die je inlaad. Tag Manager zelf is toegestaan volgens de AVG, maar de tags die je er inzet hoeven dat niet te zijn. Lees je daarom altijd goed in en check welke gegevens de tools opvragen.

Let op: je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de naleving van de AVG. Wij geven geen advies, maar delen slechts ons inzicht.

Hoe moet je Google Tag Manager instellen?

Start door een nieuw account aan te maken. Vul de naam van bijvoorbeeld je bedrijf of organisatie in en kies het correcte land. Je kan ervoor kiezen om het vinkje 'gegevens anoniem delen met Google en anderen' aan te vinken, maar in het kader van de AVG raden we aan om dat niet te doen.

Vervolgens maak je een container aan. Als doelplatform kies je vervolgens "internet". De andere opties zijn voor gevorderde gebruikers. Aangezien dit blog bedoeld is voor starters gaan we hier niet verder op in.

Het toevoegen van tags aan Google Tag Manager vereist geen codeerwerk, maar het eenmalig toevoegen van GTM vereist dat wél. Je moet namelijk twee stukjes code toevoegen aan je website.

Het eerste stukje code voeg je toe aan de header (<head>) van je website. Deze code moet zo hoog mogelijk staan, zodat het zo snel mogelijk geladen wordt. Als je dat niet doet kan de laadsnelheid verslechteren.

Het tweede stukje code voeg je toe aan de body, direct bovenaan de body (<body>) code.

Maak je gebruik van Wordpress? Er zijn dan meerdere manieren om Tag Manager te installeren. Je kan de code zelf toevoegen, bijvoorbeeld via een code editor plug-in. Er zijn ook speciale Tag Manager plug-ins, waar je enkel je GTM-containernummer aan toe hoeft te voegen. Dat nummer begint altijd met "GTM" en heeft daarna zeven tekens. Bijvoorbeeld: GTM-AAABB3C.

Zodra de code op je website staat kan je beginnen met het toevoegen van Tags! Je begint door een container aan te maken.

Wat is een container?

Een container kan je zien als een werkruimte met daarin eigen triggers, tags en variabelen. Het is aan te raden om maximaal één container per website te hebben. Je kan wel binnen een account meerdere containers aanmaken, bijvoorbeeld als je meerdere websites hebt die onder hetzelfde bedrijf vallen. Het containernummer verschilt overigens wel altijd, dus zorg dat je de code correct installeert. Als je de verkeerde code toevoegt, kan je per ongeluk code toevoegen aan de verkeerde website.

Wat is een tag?

Een tag is een instructie, die je vormgeeft aan de hand van een middel (zoals de Analytics tracking code) en een trigger. Als het ware een 'wat' en een 'wanneer'. Als voorbeeld:

Wat: het uitvoeren van het Google Analytics script
Wanneer: op elke pagina

Wat: een gebeurtenis aan Google Analytics 4 toevoegen
Wanneer: als de bezoeker op de bedanktpagina beland

Wat: informatie uit de datalayer doorgeven aan Analytics
Wanneer: een product wordt toegevoegd aan de winkelwagen

Wat is een trigger?

Een trigger vertaal je letterlijk naar een prompt. Met andere woorden: er gebeurt wat. Zodra een trigger geactiveerd wordt, doet de tag pas z'n werk. Door de trigger correct in te stellen verstuur je dus de juiste data. Je wil bijvoorbeeld niet een conversie meten bij elke paginaweergave, alleen maar bij de landingspagina!

Wat is een variabele?

Een variabele is een waarde die verschilt, zoals de orderwaarde van een bestelling. Dit komt vaak van pas bij het handmatig instellen van je e-commerce instellingen in Google Analytics 4. Bijvoorbeeld in het onderstaande voorbeeld. Onder 'parameternaam' staan de waarden uit de datalayer. De waarde rechts daarvan is de variabele.

GA4 ecommerce instellingen

De variabele stel je eenmalig in, zoals in onderstaand voorbeeld:

Google Tag Manager variabele instellen

Conversies instellen via Google Tag Manager

Een van de meest interessante dingen van Tag Manager is het instellen van conversies voor Google Analytics 4. Daarom geven we hier enkele praktijkvoorbeelden van de meest gebruikelijke conversies!

Het invullen van het contactformulier

Dit kan op meerdere manieren. In het beste geval is er een losse bedanktpagina, waarnaar mensen geredirect worden als ze het formulier invullen. In dat geval ziet de taginstelling er als volgt uit:

Je voegt bij 'configuratietag' dus je GA4 code toe en vult bij 'gebeurtenisnaam' een beschrijvende naam in. In dit gevallen 'invullen contactformulier'. De trigger is de paginaweergave van de bedanktpagina. Kies bijvoorbeeld voor het pad/path. Dat is alles wat na de slash (/) van je domeinnaam komt. Het pad van www.google.com/google-maps/ is dus /google-maps/. Je trigger zou er dan als volgt uitzien:

Heb je geen bedanktpagina? Geen probleem! Er zijn nog twee andere opties.

Optie 1 is om de trigger "alle elementen" te kiezen, onder het kopje 'Klik'. Vervolgens selecteer je "sommige klikken" en kies je voor "click text". Je vult nu de tekst van de verzendbutton in. Bijvoorbeeld "versturen". Eventueel kan je ook nog op het + knopje drukken om de paginalocatie te specificeren. Zo kan je een specifiek formulier selecteren en voorkom je dat je alle formulieren meetbaar maakt met één tag. Tenzij dat natuurlijk je bedoeling is.

Staat deze variabele 'click text' niet standaard ingebouwd? Klik dan eerst op "Selecteer een ingebouwde variabele". Staat die zelfs daar niet tussen? Ga dan helemaal terug, kies voor 'variabelen' en daarna 'configureren'. Vervolgens vink je de optie "click text" aan en kan je de variabele nu wél als trigger selecteren.

Optie 2 is wat ingewikkelder, maar wel accurater. Het gevaar van bovenstaande optie is dat een gebruiker meerdere keren op de verzendknop drukt, waardoor je data niet 100% accuraat is.

Hier kiezen we voor de optie "formulierverzending", onder het kopje "Betrokkenheid van gebruikers". Daarna kiezen we voor "Sommige formulieren". Nu komt het moeilijke gedeelte.

Ga naar het formulier dat je wilt meten en klik met je rechtsmuisknop op het formulier. Klik in Google Chrome op de knop 'Inspecteren'. In andere browsers kan deze knop anders heten. Je ziet nu een lap met code. Vind hier de code die begint met '<form'. Er kan een form-id staan, of een form-class. In ieder geval: een stukje code waarmee je kan achterhalen hoe het formulier heet.

Nu ga je terug naar GTM en kies je de juiste variabele als trigger. Staat je variabele er niet tussen? Kies dan voor de optie "selecteer een ingebouwde variabele". Of voeg deze waar nodig toe bij de configuratie van de variabelen. Voer de waarde van het formulier in bij je variabele. Nu is je formulier meetbaar!

Mooi, nu heb je een specifiek formulier meetbaar gemaakt!

Buttons meetbaar maken

Buttons meetbaar maken is gelukkig stukken makkelijker. Kies als trigger weer voor Klik > Alle elementen.

Is het een "bel me nu" knop? Voer dan als variabele "click url" in en plaats daar de laatste paar cijfers van het telefoonnummer is. Voer nooit het volledige nummer in! Het netnummer kan op meerdere manieren weergegeven worden. De veiligste optie is om de laatste paar cijfers van het nummer te gebruiken.

Is het een "mail me nu" knop? Voeg dan als variabele "click url" in en plaats daar het e-mailadres.

Google Optimize via Tag Manager instellen

Wil je Google Optimize instellen? Dat kan perfect via Tag Manager! Het is ook nog eens verrassend eenvoudig. Voeg een tag toe en bij tagconfiguratie voor 'Google Optimize'. Hierna voeg je enkel je container-id toe en stel je de trigger in op alle paginaweergaves.

Het is mogelijk om Google Optimize asynchroon te laden, maar dit wordt voor de meeste gebruikers niet aangeraden.

Knippert je experimentpagina na het toevoegen van de Optimize tag? Voeg dan het codefragment tegen knipperen toe. Knipperen komt voor als de standaardstijl van je website geladen wordt voordat er een extern CSS-bestand wordt ingeladen. Het codefragment van Google verbergt je pagina (lees: toont enkel een wit scherm) totdat het CSS-bestand is geladen.

LinkedIn pixel (Insight tag) toevoegen aan Google Tag Manager

De LinkedIn Insight tag voeg je eenvoudig toe. Voeg een tag toe en kies bij tagconfiguratie voor "LinkedIn Insight". Maak eventueel gebruik van de zoekbalk om deze tag te vinden. Vervolgens voeg je de Insight Tag-ID toe.

Het instellen van de triggers is iets lastiger. Je moet namelijk enkel de triggers van je (macro)conversies toevoegen. Enkele handigheid hierin is dus wel... Tsja, handig. Een bekend voorbeeld van zo'n trigger is de weergave van je bedanktpagina, of een Click-URL waar het telefoonnummer instaat.

Hotjar via Tag Manager installeren

Ook voor Hotjar is er een bestaand tag template. Zoek bij tagconfiguratie naar de Hotjar Tracking Code. Vervolgens voer je de Site-ID in.

Bij trigger kan je ervoor kiezen om het bij alle pagina's in te laden, maar als je deze pagina's niet wilt meten is het zonde van de extra laadtijd! Hotjar kan namelijk makkelijk zorgen voor een halve seconde extra laadtijd en heeft daardoor impact op je conversieratio. Je kan er daarom voor kiezen om Hotjar alleen te laden op pagina's waar je actieve experimenten op uitvoert.

GA4 e-commerce instellen

Waar je bij Universal Analytics nog automatisch de e-commerce kon instellen, is dat bij de nieuwe Google Analytics 4 helaas anders! Je moet helaas voor elke gebeurtenis handmatig de gegevens uit de datalayer inladen.  Dit is relatief ingewikkeld. Sterker nog, je kan hier makkelijk een enorme blog over schrijven. Gelukkig heeft iemand dat al gedaan! In de blog van Simo Ahava zie je een uitgebreid stappenplan. Deze blog bevat meer dan 8000 woorden, dus je kan je wel voorstellen dat je hier even zoet mee bent!

Update 7-2-2023: tegenwoordig kun je vrijwel automatisch e-commercegegevens laten versturen. Maak een GA4-gebeurtenis aan, vul bij gebeurtenisnaam de variabele "event" in. Klik bij "meer instellingen" op het uitklapmenu en vink "E-commercegegevens versturen" aan. De gegevensbron is 'Data layer'.

Maakt je datalayer gebruik van Universal Analytics events, zoals 'AddToCart'? Dan moet je de variabelen handmatig 'transponeren' naar GA4 events. De eenvoudigste methode is om de Google Tag Assistent te gebruiken. Klik even door je website, waarna je de UA-events ziet. Vervolgens maak je handmatig een GA4-gebeurtenis aan met de waarden van het UA-event.

In onderstaande video leggen we uit hoe je de "add_to_cart" gebeurtenis toevoegt aan GA4. Het kan meerdere dagen duren voordat de gebeurtenissen van Tag Manager zichtbaar zijn in je GA4 e-commerce rapportage.

 

Google Tag assistent gebruiken om je tags te testen

Nu je tags hebt ingesteld wil je natuurlijk wel weten of ze goed werken en of ze de juiste data versturen. Gebruik daarom de Google Tag Assistent, die we ook in de bovenstaande video zagen.

Met deze tool zie je eenvoudig per gebeurtenis en pagina welke tags er worden afgevuurd. Klik daarom eens door je website heen en bekijk wat er gebeurt. Zo voorkom je dat je de verkeerde data gaat verzamelen!

Wordt de verkeerde tag afgevuurd? Pas dan je instellingen aan in Tag Manager. Let op: er kan soms tijd tussen zitten voordat de bewerkingen doorgevoerd zijn.

Google Tag manager uitbesteden?

Wil je dat een professional jouw Google Tag Manager instelt? Het team van Altijd Bekend helpt je graag! Aangezien het instellen van GTM altijd maatwerk is hebben we geen vaste prijs. Neem daarom nu contact op voor een vrijblijvende afspraak en offerte!

Nu contact opnemen

Geschreven door

Laatst aangepast: 7 februari 2023