5 tips om je Instagram engagement te verhogen

Hoe kun je je engagement verhogen op Instagram? Een vraag die iedereen die winst wil halen op Instagram zich zou moeten afvragen. Engagement is een online marketing term die die letterlijk de verbondenheid van volgers met het profiel betekent. Daarbij is een officiële aankoop dus niet per se een vereiste, maar het engagement hangt wel sterk af van het aantal interacties met de content op een profiel.

Hoe hoger het engagement, hoe groter de kans dat content wordt weergeven als mogelijk interessant. Bovendien is engagement vaak een meetlat voor hoeveel een content creator kan verdienen met een post. 

Direct naar engagement tips

Smartphone achtergrond met Instagram logo en roze gloed
maandag 8 mei 2023

Engagement berekenen met IPM score

Engagement kan je uitdrukken in een score die we IPM noemen. Hoe hoger de IPM score, hoe beter het engagement van een profiel. Hierbij speelt het aantal interacties van volgers een grote rol. Want populariteit wordt natuurlijk allang niet meer gemeten in het aantal volgers. Sterker nog, je kunt beter een kleiner aantal volgers hebben zolang ze actief interactie met je content hebben, dan een groot aantal inactieve volgers. Eerder al schreven we over hoe je zelf je IPM score kan berekenen. Dankzij de IPM score is het makkelijker om jezelf te vergelijken met andere profielen of met jezelf in voorgaande periodes.

 

Andere manieren om engagement te meten

Hoewel de IPM score een mooi hulpmiddel is om snel te kunnen vergelijken met anderen en met je eigen voorgaande scores, geeft het geen volledig beeld van de complete engagement van een profiel. Zo kan een ‘klik’ op een post ook meetellen als interactie, maar wordt niet altijd weergeven. En sommige soorten interacties, zoals het opslaan van een post of delen in stories, wegen zwaarder. Daarbij komt nog eens dat de zwaarte van verschillende soorten interactie nogal eens schommelt.

Daarom raden we altijd aan om, naast de IPM score, het engagement te meten met tools die ook verder kijken. Een voorbeeld hiervan is SEMrush, waarin je complete overzichten en grafieken goed kunt aflezen of je op de goede weg bent. Ook kun je met SEMrush heel gemakkelijk vergelijkingen maken met concurrenten.

Het Instagram pictogram voor 'content delen'

Verhoog je Instagram-engagement met deze tips

1. Bied een duidelijk doel met jouw content en houd je daaraan vast.
Volgers volgen je om een bepaalde reden met een bepaalde verwachting. Ze vinden je bijvoorbeeld interessant omdat je informatie aanbiedt of ze zien dat je kortingsacties geeft voor producten die ze interessant vinden. Als je hiervan af gaat wijken, zal je engagement ook dalen of in ieder geval tijdelijk van slag zijn omdat je volgers minder interactie leveren. 

2. Zorg voor consistentie in de planning van je posts
Consistent plaatsen van content is belangrijk, dat was al lang zo. Hoe vaak precies is niet helemaal glashelder te zeggen, hoewel sommige onderzoeken er wel een gooi naar doen. Een onderzoek van Hootsuite bijvoorbeeld beweert dat voor een bedrijf de ideale frequentie op 1,56 per dag ligt. In een studie van Later wordt dan weer beweerd dat de perfecte frequentie afhangt van hoeveel volgers je hebt: Hoe meer volgers, hoe minder vaak je hoeft te posten.

3. Heb een duidelijke stem en wees daar consequent in
Hoe jij tegen je volgers praat, de visuele kenmerken van wat je deelt en je totale branding maken je uniek. Dit is waarom volgers je zijn gaan volgen, dus blijf dat ook consequent op dezelfde manier doen. 

4. Update je bio
Kijk af en toe eens of je bio nog wel eer doet aan je profiel. Mensen die het profiel bezoeken, bepalen in een split second of jouw profiel het volgen waard is. Je bio speelt daarin natuurlijk een belangrijke rol: de eerste indruk.

5. Werk samen met accounts met ongeveer dezelfde doelgroep
Het grote voordeel van een samenwerking is dat je gemakkelijk volgers bij krijgt die ook echt interesse hebben in je Instagram-profiel. Dat zijn het soort volgers die je meer engagement op gaan leveren en dat is natuurlijk waar je heen wilt.

Je kunt dus op meerdere manieren werken aan je engagement waardoor je profiel waardevoller wordt. Blijf er wel altijd voor zorgen dat je niet gaat delen om maar iets te delen. Wat je deelt moet echt kwalitatief iets bijdragen aan het engagement van je profiel. Het 'posten omdat je moet posten' heeft dus geen zin. 

Hulp nodig?

Engagement verhogen is een pittige klus. In het drukke social media landschap zien ondernemers soms door de bomen het bos niet meer. Dan is er nog die ene concurrent die het allemaal wel perfect doet en daar kan je toch niet bovenuit, denk je. Bovendien verwacht Instagram behoorlijk wat creativiteit van je als je gemiddeld 1,56 posts per dag moet delen!

We helpen je graag verder met een heldere strategie, een eigen stem, mooie visuals waar je concurrent jaloers op gaat zijn en niet te vergeten: een hoger engagement op een duurzame manier.

Neem contact op met ons social media team

Kleurenverloop van Instagram

Geschreven door

Annet Verdoorn
Marketeer (SEO & copywriting)
0793333030