3 toepassingen met AI-tools die elke marketeer moet weten (ja, jij ook!)
Of je nu werkt met content management, UX, SEO, adverteren of grafisch werk, je weet dat bijblijven met de nieuwste snufjes de sleutel is tot succes. Efficiënter werken, gemakkelijker je kennis toepassen, minder budget nodig… het is zo maar een greep uit de voordelen die AI-tools ons marketeers leventje doen verbeteren. Duik met ons mee in 3 AI-toepassingen die elke marketeer zou moeten kennen.
1. Beeldbewerking met AI
Met AI kun je eindeloos veel beeldbewerking toepassen. Je kunt zelfs een AI afbeelding maken en een complete visual generen. Niet alleen een beetje bijwerken, maar écht slimme aanpassingen maken, van kleur tot stijl.
Voorbeelden van toepassingen:
- Productfoto’s van een webshop in een handomdraai professionaliseren.
- Teamfoto’s op één lijn brengen.
- Afbeeldingen pasklaar maken voor elk platform.
- Complete foto’s genereren aan de hand van een prompt, bijvoorbeeld met DALL-E.
Praktijkcase:
Denk eens aan dit scenario: Je werkt bij een bedrijf dat prachtige foto’s heeft laten maken van haar werknemers. Een professionele fotograaf heeft iedereen vastgelegd, volledig passend bij de beeldtaal van het bedrijf en de website uitstraling. Er komt natuurlijk wel eens een nieuwe collega bij. Die prijzige fotograaf weer uitnodigen voor 1 kiekje? Want die ene foto die je van de nieuwe werknemer hebt, past totaal niet bij de rest. De oplossing? Een beetje AI-magie! In plaats van een dure fotograaf uitnodigen, voor een nieuwe fotoshoot, zorgt de AI ervoor dat die ene foto naadloos aansluit bij de rest van het team. Zowel qua afmetingen, crop, belichting en filter. Voilà, iedereen blij!
2. AI-ontwerptool
Ken je die momenten waarop je wenste dat je een grafisch ontwerper in je broekzak had? Deze tool is het antwoord. Geef wat instructies, en poef, je hebt een design.
Voorbeelden van toepassingen voor AI ontwerpen:
- Razendsnel marketingmateriaal in elkaar draaien.
- Een hele rits social media afbeeldingen klaarzetten.
- Zonder designer toch knallende visuals maken, bijvoorbeeld Craiyon.
Praktijkcase:
Stel, je werkt voor een semi-overheidsorgaan dat een campagne wil over duurzaamheid. Je hebt visuals nodig, en snel. Wat doe je? Je laat de AI het zware werk doen. Terwijl je rustig je koffie drinkt, komen de ontwerpen binnenrollen. Binnen no-time heb je een hele set frisse, relevante visuals klaar voor gebruik. Elke visual is duidelijk herkenbaar als onderdeel van de reeks door de style kenmerken die je in je prompt heb gebruikt.
3. AI Content Creatie Tool
Teksten toveren uit het niets. AI is je digitale pen die helpt, adviseert en zelfs hele stukken voor je schrijft. Het enige wat jij nodig hebt, is een goed geschreven prompt zodat de AI-schrijftool de juiste output geeft.
Voorbeelden van toepassingen:
- Blogs uit je mouw schudden met ChatGPT en Grammarly
- Webteksten SEO-proof maken.
- Productbeschrijvingen met overtuigingstechnieken om je sales te vergroten.
- Nieuwsbrieven voor je webshop.
- Je coldcall pitch perfectioneren.
Praktijkcase:
Je hebt een webshop in, laten we zeggen, hippe sneakers. Je wilt blogs schrijven over de nieuwste trends, maar wie heeft daar tijd voor? Stap in de wereld van AI-content creatie. Je voert wat steekwoorden in en de tool serveert je een blog zo vers dat je bijna de inkt ruikt. Oké, digitale inkt dan.
Bij Altijd Bekend zijn we helemaal gek op de snelle ontwikkelingen in marketingland. Ben jij net zo enthousiast en wil je sparren over wat AI voor jouw bedrijf kan betekenen? Schiet ons aan voor een gezellige sparsessie. Tot snel!