Social media bereik vergroten

Inmiddels maken 3,96 miljard mensen gebruik van social media, blijkt uit onderzoek. Dat is meer dan de helft van de wereldbevolking. Je kunt je dus wel voorstellen dat het druk, drukker, drukst is op de verschillende social media kanalen. De grote stroom aan informatie zorgt er simpelweg voor dat het voor ons onmogelijk geworden is om alles bij te houden.

Gelukkig zijn daar social media algoritmes voor bedacht. In deze blog leggen we je uit hoe algoritmes werken en hoe je hier als onderneming slim op in kunt spelen. Wil jij jouw social media bereik vergroten? Lees dan gauw verder!

Wil je gelijk geholpen worden door een social media marketing expert van Altijd Bekend? Neem dan nu contact op voor de mogelijkheden.

Social media uitbesteden

woensdag 11 januari 2023

Allereerst: wat is een algoritme?

Een algoritme is een reeks van instructies om vanaf een beginpunt een bepaald doel te behalen. Zo zorgt een social media algoritme ervoor dat jij de belangrijkste en meest relevante informatie voor jou te zien krijgt. Dit zorgt er wel voor dat jij in een andere bubbel leeft dan jouw buurman of buurvrouw. De kans is immers groot dat jullie andere interesses hebben. Dit noemen we ook wel een filterbubbel.

Een gefilterde tijdlijn, hoe zit dat?

Niemand weet hoe social media algoritmes precies in elkaar zitten. Sterker nog: deze verschillen per social media kanaal! Wat we wel weten, is dat het een proces is dat berichten, content en informatie rangschikt. Dit gebeurt op basis van hoe waarschijnlijk een gebruiker positief op de content reageert. Veel social media platformen willen namelijk dat gebruikers zich zo lang mogelijk op hun kanaal begeven.

TIP: Omdat LinkedIn gebruikers het liefst op hun eigen platform houdt, wordt het afgeraden om links te gebruiken in LinkedIn berichten. Heeft jouw post echt een ondersteunende link nodig? Plaats de link dan in de opmerkingen onder het bericht.

Het rangschikken van informatie op social media gebeurt aan de hand van verschillende categorieën. Hieronder zetten wij de verschillende categorieën voor jou op een rij. Speel juist in op deze categorieën en jij zult jouw social media bereik vergroten!

 

Categorieën voor het rangschikken van informatie

Categorie 1: relatie

Het algoritme kijkt naar en probeert te achterhalen wat de relatie is tussen jou en degene die de content plaatst. Toon je bijvoorbeeld veel interactie met de content van dat ene bedrijf of die ene persoon? Zijn er veel gemeenschappelijke contacten? Sluiten jullie interesses bij elkaar aan? Dan krijg jij deze content hoog in jouw tijdlijn te zien. Houd dit in je achterhoofd als je als onderneming content gaat maken voor social media. Maak duidelijk aan de buitenwereld waar je als bedrijf voor staat. Welke waarden je belangrijk vindt. Dat maakt het voor potentiële volgers (lees: potentiële klanten) makkelijker én leuker om zich met jouw bedrijf te identificeren!

Categorie 2: vorm

Social media algoritmes kijken ook naar het gebruik van afbeeldingen. Zo checkt het Facebook algoritme of jij jouw afbeeldingen goed gebruikt. Als jij meer dan 20% tekst in jouw afbeeldingen plaatst, keurt Facebook jou hierop af. Het algoritme zorgt er dus voor dat jouw bericht laag in de tijdlijn komt te staan. Hierdoor bereikt jouw content veel minder mensen. Zonde!

Verder zijn er veel tegenstrijdige adviezen over het gebruik van foto’s, video’s en bijvoorbeeld fotocarrousels. Wat werkt het beste? Onze vuistregel: video’s leveren over het algemeen meer bereik op dan foto’s. Daarnaast is het slim om op Instagram fotocarrousels in te zetten. Waarom? Als het Instagram algoritme stelt dat iemand jouw eerste foto niet liket, dan krijgt hij of zij bij de volgende keer scrollen de tweede foto te zien.

Categorie 3: interactie

Je hoort het waarschijnlijk vaak om je heen: “Zorg voor meer interactie op social media.” Of: “Interactie is key!” Het geeft je bijna kopzorgen, maar niets is minder waar. Hoe meer interactie jij creëert op jouw content, hoe groter jouw bereik wordt. Doe de platformen hun eer aan een wees sociaal. Het heet immers niet voor niets social media.

Praat met je volgers, stel ze een vraag en laat weten dat je naar ze luistert. De interactie in het eerste uur na het plaatsen van de content is het allerbelangrijkst. Let dus goed op dat je post wanneer de meeste van jouw fans online zijn.

 

Wij helpen jou graag verder!

Het beïnvloeden van social media algoritmes en tegelijkertijd jouw social media bereik vergroten is dus erg lastig. Je moet op de hoogte zijn van veel verschillende aspecten. Wij hopen jou met de informatie in deze blog al een heel stuk op weg te hebben geholpen.

Laatst bewerkt op 10-02-2023