Succes netwerken op LinkedIn
LinkedIn is een veelgebruikt social media platform voor zakelijke doeleinden. Het platform biedt een breed scala aan mogelijkheden, maar maak jij daar al optimaal gebruik van? Veel ondernemers wel!
In dit blog leer je hoe je succesvol netwerkt door een goed profiel te hebben, waardevolle berichten te plaatsen en door handige tips en tricks voor jouw profiel toe te passen!
Functie van LinkedIn
LinkedIn is de manier op zakelijke connecties te onderhouden. Je blijft op de hoogte wat er binnen je netwerk en branche gebeurt. Wie weet vind je hier nieuwe mooie samenwerkingen. LinkedIn is een goede tool voor relatiebeheer op persoonlijk niveau.
Volg ook vooral conculega’s en andere vakgenoten. Als bedrijf zijnde kan je soms kennis missen of wil je eens een frisse blik op een onderwerp of situatie. Ook hiervoor kan je LinkedIn gebruiken. Ga eens ‘gluren bij de buren’ en kijk hoe je elkaar voor een ‘win-win’-situatie kan zorgen. Samen werken en groeien is altijd beter.
Een belangrijke rol binnen LinkedIn is het delen van waarde. Deel vooral nieuwe inzichten, nieuwtjes en waardevolle vakinformatie met anderen!
Zorg voor een volledig profiel
Het is misschien de meest basic tip die er is, maar dat maakt deze niet minder belangrijk. Veel profielen zijn vaak niet volledig ingevuld, hebben geen duidelijke foto en de header is regelmatig nog de default van LinkedIn zelf. Een LinkedIn profiel blijft natuurlijk altijd van de medewerker zelf, maar is wel onderdeel van het visitekaartje van je bedrijf.
Motiveer je medewerkers om een professioneel profiel op te stellen. Er zijn vaak hele leuke en nuttige netwerkdagen waar men je leert om goede LinkedIn foto's te maken en zij helpen je graag met een goede basis.
#hashtags
Op LinkedIn kan je #hashtags volgen en zoeken op content. Super handig als je binnen je connecties wilt kijken wie kennis heeft over een specifiek onderwerp.
Hashtags worden steeds meer gebruikt in bijdragen/posts om deze beter vindbaar te maken. Verwerk deze zelf dus ook in je bijdragen van je bedrijfspagina. Zo wordt je bedrijf niet alleen beter gevonden, maar laat je ook zien welke kennis je in huis hebt.
Gebruik in een bericht drie tot vijf hashtags. Volgens onderzoeken is dit de optimale hoeveelheid hashtags.
Vaardigheden & Aanbevelingen
De plek om jouw kennis en vaardigheden te laten zien. Vaak heeft iemand meer vaardigheden dan in zijn dagelijkse werk tot uiting komt. Het is een goede manier om aan je netwerk te laten zien over welke vaardigheden en interesses je nog meer bezit.
Heb je laatst aan een leuk of interessant project gewerkt? Nieuwe samenwerking aan gegaan? Vraag je collega’s, zakelijke relaties, klanten of andere mensen waar je mee gewerkt hebt om deze vaardigheden te onderschrijven. Dit draagt ook bij aan de professionaliteit van je profiel en is goed voor onderhouden van je connecties.
Je kunt connecties gemakkelijk een verzoek sturen om vaardigheden te onderschrijven.
Taggen maar!
Ben je bij een leuk netwerk event geweest? Deel met je netwerk wat je hieraan hebt gehad en welke nieuwe connecties je hebt op gedaan. Je kunt de organisator, collega’s en andere connecties, waar je een leuk gesprek mee hebt gehad taggen in je bericht of foto. Hiermee vergroot je ook nog eens snel je bereik en je laat weten aan de organisator dat het een geslaagd event is!
Wanneer je andere mensen tagged bestaat de kans dat hun netwerk ook jouw bericht zal zien. Dat is natuurlijk fijn voor jou, maar niet iedereen waardeert het. Zorg daarom dus eerst voor toestemming van de personen die je tagged.
Aan de slag met LinkedIn!
Wil jij ook aan de slag met LinkedIn en ben je op zoek naar iemand die met je mee kan denken? Wij helpen je graag om alles uit je social media te halen.
Laatst bewerkt op 10-02-2023