Data driven marketing
Ben jij ook koning rapporten verzamelen en eindeloos analyseren, maar kom je niet verder?
Je wilt zien wat de resultaten zijn van de verschillende marketingactiviteiten. De meeste marketeers hebben een flinke lijst met tools om van alles te meten en bij te houden. Vaak nuttige informatie, maar daar moet ook iets mee gedaan worden. Hier is vaak nog veel winst te behalen.
Welke gegevens zijn voor jou interessant, hoe krijg je eenvoudig een duidelijk overzicht en hoe moet je ze interpreteren?
Data verzamelen
Het begint allemaal bij data verzamelen over jouw websitebezoekers, social media volgers, klanten en potentiële klanten. Via allerlei platformen is deze data te vinden en bij te houden. Hoe meer hoe beter wordt er vaak gezegd. Dit zorgt er wel voor dat je zoveel data hebt, dat je niet direct kan zien wat je ermee moet doen.
Tip: Bedenk goed welke data echt relevant is en of je het echt nodig hebt.
Keuzes maken
Durf keuzes te maken in wat er wel en niet gedaan kan worden. Zorg wel dat deze goed onderbouwd zijn. Voordat er actie kan volgen uit de data moet deze eerst gefilterd worden. Er zijn verschillende tools om deze data te ordenen en meer overzicht te krijgen zoals de gratis tool Google Data Studio of betaalde tool SEMrush.
Tip: Word expert op jouw gebied: verdiep je in de tool en weet wat de mogelijkheden zijn voor je echt begint.
Datarapportages maken
Veel van deze tools bieden de mogelijkheid om een overzichtelijk rapport uit te draaien zodat de interessante cijfers overblijven. Vaak zijn deze zelf in te stellen. Wist je dat je met Google Looker Studio (Voorheen: Google Data Studio) oneindig veel kan instellen? Alle data die je uit je Google Tools haalt kun je via de data studio laten weergeven in grafieken, tabellen en meer.
Tip: Begin met de templates van Google Looker Studio zelf en pas deze aan naar eigen inzicht.
Planning maken
Je bent al snel te veel tijd kwijt aan het analyseren en verzamelen, zo blijft er niet veel tijd over om actie te ondernemen. Hoeveel tijd besteed jij aan het uitvoeren of kom je daar helemaal niet aan toe? Probeer het in kleine stukken te verdelen en plan een vast moment om hier mee aan de slag te gaan.
Tip: Maak wekelijks of maandelijks tijd vrij op een vast moment zodat het niet uitgesteld kan worden.
Tijd voor actie!
Nu je weet wat de interessante data is en deze overzichtelijk hebt gemaakt kun je aan de slag met het optimaliseren. Pas een paar dingen aan en kijk naar het effect hier van. Als de resultaten erg tegenvallen kun je ook besluiten om met bepaalde marketingactiviteiten te stoppen. Je wilt uiteindelijk wel resultaat uit de marketing halen.
Tip: Blijven doen! Kijk wat werkt en wees niet bang om te falen, bijvoorbeeld met adverteren. Begin met een klein budget en kijk wat werkt voor jouw onderneming.
Meer met de tools van Google
Weet je nog niet hoe je dit moet aanpakken of wil je iemand die met je meedenkt? Wij helpen je graag met het neerzetten van een sterke basis voor al jouw Google Accounts zodat deze optimaal met elkaar samen werken. Zo haal jij nog meer uit je marketing! Heb je vragen of wil je meer informatie?