Oeps! Het marketingbudget is weer opgesnoept...

Herkenbaar?

Een groot of klein marketingbudget, ergens zul je een keuze moeten maken hoe je dit effectief gaat inzetten. Tegenwoordig kun je er bijna niet meer omheen: online advertenties vergroten aantoonbaar je bereik en zullen dus een onderdeel zijn van je marketingstrategie.

Waarschijnlijk zal een deel van je budget opgesnoept worden aan advertentiekosten voor social media of Google. Heb je een advertentiebudget van € 5000 per maand, dan kun je jouw budget redelijk verspreiden over meerdere middelen. Heb je een kleiner advertentiebudget (klein is natuurlijk relatief, maar zeg € 150 tot € 500), dan is het heel belangrijk om te focussen. Kies voor minder in plaats van zoveel mogelijk.

Onze marketeer Marleen geeft je in dit blog twee tips om focus aan te brengen.

donderdag 6 februari 2025

🍬 Zet in op de juiste doelgroep

Een groot bereik is sowieso al nutteloos als je de verkeerde mensen aanspreekt, ook met een groot budget. Maar met een kleiner budget is het nog belangrijker om te focussen.

Je wilt je doelgroep vaker bereiken. Met een hele brede doelgroep (en klein budget) bereik je vaak de mensen niet eens 1 keer met je advertentie. Met een kleinere doelgroep is de kans veel groter dat de doelgroep de advertentie wel 4 keer te zien krijgt. Dit vergroot de kans dat de persoon tot actie overgaat. De kracht van herhaling is heel sterk in marketing.

Richt je advertenties en content specifiek op je ideale klant. Gebruik targetingopties in Google en social media-advertenties, en segmenteer je e-mailmarketing voor een hogere conversie.

Met LinkedIn kun je bijvoorbeeld focus aanbrengen op een regio, functietitels, senioriteit of bedrijfsgrootte.

Met Google-advertenties kun je focus aanbrengen door te adverteren voor een specifieke dienst en te kiezen voor koopintentie-zoektermen. Voorbeeld: een zoekterm als "nieuwe website laten maken" is actiegerichter dan "mooie website voorbeelden". Beide zouden personen kunnen zijn die op zoek zijn naar een webbureau, maar met een klein budget moet je focus aanbrengen. Daarom zou je hier kiezen voor het zoekwoord met koopintentie in plaats van informatie-intentie. Zorg uiteraard dat je op beide zoekwoorden ook organisch goed vindbaar bent. Je kunt bijvoorbeeld een blog schrijven over "mooie website voorbeelden" en deze ook op je social media delen. Dan zal er ook niet betaald verkeer op deze pagina's (met zoekwoord) landen.

Β 

🍬 Focus op data en meetbaarheid

Investeer alleen in marketingkanalen waarvan je de resultaten kunt meten. Gebruik tools zoals Google Analytics, Google Ads en Meta Ads Manager om te zien welke campagnes echt succes opleveren.

Zorg ervoor dat alle gebeurtenissen en conversies goed meetbaar zijn. Stel duidelijke KPI’s (aantal websitebezoekers, doorklikratio, contactaanvragen) in en optimaliseer op basis van data, niet op "ik heb het gevoel dat".

Het is hierbij ook belangrijk dat iedereen in het bedrijf op de hoogte is van de campagnes. Een salesmedewerker kan bijvoorbeeld aan een potentiΓ«le lead die belt vragen waar hij het bedrijf heeft gevonden. Deze data kun je bijhouden in je CRM, of als je dat niet hebt in een Excelbestand.

Hopelijk heb je iets opgestoken van deze tips!

Hulp nodig met focus aanbrengen? Een groot of klein advertentiebudget, we denken graag met je mee.

In een uurtje bij ons inspireren we je over de mogelijkheden met marketing.

Uurtje bij ons

Dennis Kleijn
Partner & strategisch expert
0793333030