Kleurgebruik als onderdeel van de merkidentiteit

Het gebruik van kleuren is ontzettend belangrijk als het gaat om jouw merkidentiteit. Naast het design, logo, de naam, stijl en tone of voice is ook kleurgebruik een essentieel onderdeel van de merkidentiteit. Allereerst is het natuurlijk bepalend voor jouw uitstraling naar de buitenwereld. Daarnaast, misschien nog wel belangrijker, zijn kleuren zelfs in staat om emoties op te roepen en gedrag te beïnvloeden.

Lees verder en ontdek meer over
•    Hoe wij uitkwamen bij de kleuren paars en oranje;
•    Kleuren en bijbehorende associaties;
•    (Contrasterende) kleuren die aanzetten tot actie;
•    Hoe andere bedrijven kleur inzetten.


Paars en oranje: creativiteit en openheid

Paars en oranje voor onze visuele identiteit – dat valt op! Maar welke gevoelens roepen deze kleuren op? Paars staat voor creativiteit, professionaliteit en luxe. Vroeger was het zelfs zo dat paars de duurste kleur was die er te krijgen was. De materialen die nodig waren om paars te maken, waren dusdanig schaars dat er een flink prijskaartje aan hing. Paars staat echter ook voor creativiteit, originaliteit en stijl. En laten dat nou de eigenschappen zijn die Altijd Bekend dichter bij het hart staan. Onze dienstverlening draait namelijk om maatwerk op het gebied van marketing. 

Oranje wekt daarentegen een warm en knus gevoel op. Een vertrouwd gevoel van openheid en positiviteit. Daarnaast staat het net als paars voor creativiteit. Gebruik die twee kleuren samen en zo kom je tot de huisstijl van Altijd Bekend. Een mooie combinatie van creativiteit en een professionele maar open houding. Het fijne, vertrouwde gevoel dat bevestigt dat je jouw marketingactiviteiten met een gerust hart aan ons kunt uitbesteden. Een goede samenvatting van onze merkessentie.

Kleuren en bijbehorende associaties

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, staan kleuren en emoties met elkaar in verbintenis. Hieronder vind je een beknopte lijst met de meest voorkomende kleuren en bijbehorende emoties en associaties.

•    Rood – energie, opwinding, warmte, liefde, kracht, levendigheid en gevaar.
•    Oranje – creativiteit, originaliteit, stijl, warmte, veiligheid, stimuleren en passie.
•    Geel – vrolijk, energie, speels, zelfvertrouwen, vriendelijkheid en optimistisch.
•    Groen – milieuvriendelijk, natuurlijk, rust, verfrissend, balans, gezondheid en vrede.
•    Blauw – betrouwbaarheid, zakelijk, effectiviteit, oprechtheid en loyaliteit.
•    Paars – luxe, kwaliteit, waarheid, verzorgend, mysterie en fantasie.
•    Roze – rustgevend, romantiek, vrouwelijk en liefde.
•    Zwart – wijsheid, efficiëntie, helderheid en veiligheid.
 

Kleuren die aanzetten tot actie

De verschillende associaties die men heeft bij bepaalde kleuren kan een grote rol spelen in het gedrag. Als we kijken naar de online wereld speelt kleur o.a. een belangrijke rol bij call-to-actions. Een call-to-action – ook wel een CTA, knop of button genoemd – is erop gericht om websitebezoekers aan te sporen om erop te klikken. Om de kans op een klik te verhogen, moet er met verschillende dingen rekening gehouden worden. Een van de belangrijkste dingen is de kleur van de button. De meest effectieve kleuren om te gebruiken bij call-to-action buttons zijn: oranje, groen, blauw en rood.


Maar daar houdt het niet op. Er moet ook stilgestaan worden bij contrast in kleuren. Plaats je een donkere button op een donkere achtergrond? Dan valt jouw call-to-action niet op. Maak dus gebruik van goed contrasterende kleuren, zoals oranje en paars. Door het grote contrast in kleuren zal de button extra opvallen en sneller leiden tot de gewenste actie. Kijk bij het vormgeven van jouw huisstijl dus niet alleen naar kleuren die jij mooi vindt. Besteed aandacht aan zowel de betekenis van kleuren als de effectiviteit.

Kleuren die samen goed contrasteren zijn:
•    Zwart – wit
•    Zwart – geel
•    Blauw – geel
•    Paars – groen
•    Rood – wit
•    Oranje – blauw 

Hoe zetten andere bedrijven kleur in?

Amazon (oranje) – Amazon gebruikt de kleur oranje omdat deze creativiteit, originaliteit en passie uitbeeldt. De pijl die van A tot Z loopt is een aanduiding dat Amazon ieders behoefte kan vervullen. De oranje kleur van de pijl weerspiegelt de passie die Amazon heeft voor het vervullen van klantbehoeftes.

Coca Cola (rood) – Rood is een populaire kleur die door veel merken gebruikt wordt. De kleur rood wordt vaak geassocieerd met liefde en passie maar kan ook als overheersend gezien worden. Coca Cola heeft echter om een andere reden gekozen voor de kleur rood als onderdeel van de merkidentiteit. Rood zou namelijk ook de eetlust en daarmee de dorst opwekken!

 

Spotify (groen) – Spotify heeft een vrij simpel logo: strak en minimalistisch. De kleur groen staat voor verfrissing, balans en rust en past goed bij het product van Spotify: digitale muziekservice. Muziek staat voor veel mensen immers gelijk aan ontspanning en een rustmoment. De merkidentiteit van Spotify is er dus vooral op gericht om rust uit te stralen.

Albert Heijn (blauw) – Albert Heijn is een supermarkt die zich onderscheidt van andere supermarkten door de kleur blauw te gebruiken. Blauw staat voor betrouwbaarheid en professionaliteit, een kleur die je vaak tegenkomt in bijvoorbeeld de financiële sector. Albert Heijn heeft voor de kleur blauw gekozen omdat zij graag gezien wordt als een betrouwbare supermarkt.


Aan de slag met vormgeving en kleuren?

Sta jij op het punt om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen en heb je daar wellicht hulp bij nodig? Ons team van experts staat voor je klaar! Wij geven jou graag tips en adviezen of nemen het opmaken van de volledige huisstijl uit handen. Neem contact op en ervaar wat we voor je kunnen betekenen.

Neem contact op

Hou je marketingkennis actueel

Via de kanalen van Altijd Bekend plaatsen wij regelmatig berichten over de laatste ontwikkelingen op marketinggebied. Wil jij deze kennis en tips ook niet missen? Blijf op de hoogte en volg ons op Facebook of LinkedIn. Of schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Marketeer & projectmanager

Altijd tevreden: