Google Ads voor beginners

Online adverteren via Google. Je hebt er vast eerder van gehoord. Maar wat is het precies en nog belangrijker: hoe moet je het op de juiste wijze inzetten? Wij helpen je om een succesvolle Google Ads (voorheen: Adwords) campagne op te starten.

Google Ads campagne aanmaken
zaterdag 11 juli 2020

Wat is Google Ads?

Ruim 92% van de bevolking bevindt zich dagelijks op Google. Zo ook jouw doelgroep. Google Adwords wordt ook wel SEA genoemd: Search Engine Advertising. Door Google Ads in te zetten kom je in de betaalde sectie van Google.

Deze sites zijn te herkennen aan de dikgedrukte letters met "advertentie". Je bepaalt het budget en betaald per klik op de advertentie. De hoogte van het bedrag verschilt en wordt bepaald aan de hand van vraag en aanbod. Sommige 'clicks' kosten je een paar cent, maar er zijn ook clicks die meer dan tientallen euro's kosten!

Een account opzetten

Wil je beginnen met Google Ads? Top! Start door een account aan te maken en koppel hier jouw betalingsgegevens aan. Google maakt standaard een beginnerscampagne aan in de 'expres modus'. Dit is een versimpelde versie van Google Ads, waarmee ook beginners eenvoudig advertenties kunnen maken. Met deze versie haal je echter niet alles uit de mogelijkheden van Google Ads. We adviseren dan ook om gelijk over te stappen naar de expertmodus. Hierdoor krijg je veel meer mogelijkheden om je eigen campagnes vorm te geven.

Een campagne maken

Nadat je het account hebt aangemaakt kun je gelijk beginnen met je eerste campagne! Je begint om het campagnedoel te selecteren, zoals 'sales stimuleren' of 'app-promotie'.  Daarna selecteer je een campagnetype. Meestal gebruik je zoekcampagnes, maar je kunt ook Google Shopping campaigns of YouTube advertenties maken. Tot slot selecteer je een conversiedoel. Dit instellen is erg belangrijk omdat Google dan beter begrijpt wat wel en niet werkt.

Advertentiegroepen maken

Hierna ga je aan de slag met advertentiegroepen. Denk hierbij aan subcategorieën van je productcategorieën en/of diensten. Is de categorie herenschoenen? Dan krijg je bijvoorbeeld de groepen sneakers, sportschoenen, pantoffels en nette schoenen. Hoe specifieker de categorie, des te beter het resultaat. Als je één advertentiegroep aanmaakt met alle schoenen, krijgen mensen die zoeken naar "zachte pantoffels" ook sneakers te zien. Grote kans dat ze wegklikken.

Advertenties maken

Tegenwoordig hoef je voor tekstadvertenties 'slechts' enkele koppen van 30 tekens in te voeren, samen met vier beschrijvingen van 90 tekens. Google gaat deze teksten vervolgens op verschillende manieren combineren, om uiteindelijk de perfecte advertentie te maken. Lekker makkelijk!

Is je SEO al zeer goed in orde? Probeer dan de dynamische advertenties. Google pakt dan al je metateksten en maakt vervolgens zelf alle advertenties. Zo ben je binnen een paar klikken op de knop al klaar.

Een biedstrategie bepalen

Tijdens het instellen van je advertenties moet je instellen hoe jouw prijs per klik berekend wordt. Je kunt dit aan Google overlaten door te kiezen voor "klikken maximaliseren". Je kunt het ook gewoon handmatig instellen, zodat je zelf alle controle hebt. Naast deze opties zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om je biedstrategie te bepalen. Probeer zeker verschillende strategieën uit.

Zodra er voldoende conversies zijn, is het aan te raden om de biedstrategie te veranderen naar "optimaliseren voor conversies". Google zal dan proberen om alleen de advertentie te tonen aan mensen die potentiële kopers zijn. Zet deze optie pas aan vanaf minimaal 25 conversies. Google raadt zelf overigens minimaal 50 aan.

Tip: koppel je Google Analytics aan Google Ads. Hierdoor kun je de conversies uit Analytics importeren in je Google Ads, waardoor je direct over meer data beschikt.

Tijd om te optimaliseren!

Als je Google Ads campagnes lopen is het altijd even spannend hoe ze gaan presteren. Laat ze gewoon even een tijdje draaien, pas daarna kun je evalueren of het goed is gegaan. Je kunt geen goede beslissingen nemen op basis van een paar clicks. Laat het daarom even minimaal twee weken draaien.

Daarna kijk je naar welke advertentiegroepen goed gaan en welke juist niet. Misschien kun je de slechtst presterende advertentiegroep goed laten werken door wat koppen en beschrijvingen te wijzigen.

Kijk op welke zoektermen je advertenties zijn geactiveerd. Wellicht staan er termen tussen waarop je niet gevonden wilt worden. Misschien zocht iemand op "schoenen baan". In dat geval stel je het woord 'baan' in als negatief zoekwoord, zodat je advertenties nooit meer op die term geactiveerd worden.

 

Google Ads uitbesteden?

Te druk, geen tijd of kennis op maat nodig? Altijd Bekend heeft specialisten in huis die jouw bedrijf kunnen helpen. Neem contact op voor alle mogelijkheden!

Laatst bewerkt op 10-02-2023

Google Ads uitbesteden

Geschreven door: