Google Trends

Wil jij weten waar jouw doelgroep op zoekt, maar vooral hoe vaak ze hier op zoeken? Google Trends is kosteloos en geeft inzicht in het zoekgedrag van gebruikers via Google. Je ziet direct wat trending is en welke onderwerpen steeds populairder worden.

Met diverse filters kan je jouw doelgroep samenstellen. De grafieken geven een duidelijk overzicht, bijvoorbeeld wanneer een onderwerp in opkomst is. Hier kan jij op inspelen door de content op je website daarop af te stemmen.

Wil je dat een expert van Altijd Bekend je helpt om te achterhalen waar jouw doelgroep naar op zoek is? Neem dan nu contact op!

Voer mijn trendonderzoek uit

zondag 2 oktober 2022

Inzicht in gedrag

Google Trends is een mooie tool om beter inzicht te krijgen in wat nu trending is. Door middel van cijfers en grafieken zie je snel hoe vaak er gezocht is op een term en wanneer dit is gedaan. Zelfs de tijd en locatie zijn in te stellen zodat de cijfers nog beter aansluiten op jouw bedrijf. 

Ideeën & Inspiratie

Inspiratie nodig voor content? Weten wat nu trending is? Geen probleem! Op landelijke niveau kan je direct zien waar nu naar gezocht wordt. Je ziet welke zoektermen er de afgelopen 24 uur trending zijn.

Ook is er een tabje voor meest gelezen artikelen. Deze data baseert Google op kenniskaart-onderwerpen, zoekinteresses, trending YouTube-video's en/of Google Nieuws-artikelen die zijn gedetecteerd door het algoritmen.

Ideaal dus om ideeën op te doen en met jouw marketing op in  te spelen. 

Locatie

Als lokale ondernemer wil je natuurlijk inspelen op wat er in jouw omgeving gebeurt. Soms kan het lastig zijn lokale data te vinden die ook relevant is. Na het invullen van de zoekterm kan de resultaten kan je filteren op bijvoorbeeld provincie of als er genoeg data is zelfs op woonplaats.

Vergelijken

Het kan soms handig zijn om 2 zoektermen die op elkaar lijken te vergelijken met elkaar. Bijvoorbeeld wanneer het vaak anders gespeld wordt of als de termen qua definitie dicht bij elkaar liggen. 

Hier zie je een voorbeeld met 'marketingstrategie' en 'marketing strategie'. Er is duidelijk verschil te zien in aantallen, maar ook opvallend is: beide termen hebben een hoog zoekvolume op andere momenten. 

Nog meer functies

Naast de data filteren, vergelijken en relevante zoektermen vinden, zijn er nog meer leuke functies. Het insluiten van een grafiek bijvoorbeeld zodat je deze op je website weer kan geven. Dit doe je door op de < > te klikken en. Hieronder is een voorbeeld te zien met 'webinars'. Zo is te zien dat er het hele jaar door wel op gezocht wordt, maar dat het zoekvolume half maart enorm stijgt en het blijft stijgen. De interesse blijft dus toenemen.

 

Meer met de tools van Google

Weet je nog niet hoe je dit moet aanpakken of wil je iemand die met je meedenkt? Wij helpen je graag met het neerzetten van een sterke basis voor al jouw Google Accounts zodat deze optimaal met elkaar samenwerken. Zo haal jij nog meer uit je marketing! Vraag nu een adviesgesprek aan

Adviesgesprek aanvragen