IPM-score berekenen
Hoe vaak hoor je mensen zeggen: "Ik heb meer volgers nodig op social media!" Vervolgens moet je er als doorgewinterde marketeer natuurlijk een doel aan vastplakken. Het doel dat jij stelt is: minimaal 200 nieuwe volgers in de aankomende 6 maanden op Facebook en Instagram.
Om dat doel te bereiken bedenk je leuke acties waardoor mensen getriggerd worden om jouw kanaal te liken. Ook nodig je mensen uit om jouw pagina te volgen. En iets wat heel goed werkt: je bedenkt een like en deel actie. Je kent ze wel: volg de pagina, like & deel dit bericht en maak kans op een jaar lang gratis eten. Na een paar maanden heb jij je extra volgers. Doel voltooid! En dan kom je tot de conclusie dat deze volgers helemaal niets opleveren...
Mijn nieuwe volgers doen niets!
Daar ga je, 200 nieuwe volgers rijker. Vol vertrouwen nieuwe content posten in de verwachting honderden reacties, likes en deelacties te zien. Maar toch blijft het akelig stil op jouw social media kanalen. Dit heeft alles te maken met 'engagement'. Een begrip wat je vaker zult tegenkomen. Maar om goed te kunnen begrijpen wat je ermee kan (en je kan er veel mee), moet je eerst weten wat het betekent.
"Engagement is de band tussen een persoon en een organisatie waarbij door middel van acties tussen de persoon en een organisatie de betrokkenheid wordt getoond."
Engagement is dus de band die jij samen met jouw volgers opbouwt. In eerste instantie was dit niet meetbaar, maar hier is een formule voor ontwikkeld: de IPM-score. IPM staat voor interactions per mille, oftewel het aantal interacties per duizend fans. Om de IPM-score uit te rekenen wordt het totaal aantal comments en likes gedeeld door het aantal posts. Dat getal deel je vervolgens door het aantal volgers op dat moment en vermenigvuldig je met 1000. Het resultaat: jouw persoonlijke IPM-score.
Voorbeeld: je hebt 5 reacties, 2 comments en 1 deelactie op jouw post. In totaal heb jij 200 volgers op het kanaal. Eerst tel je alle interacties bij elkaar op: 5+2+1=8. Vervolgens deel je dit getal door 1 (want je had 1 post), dus 8:1=8. Dit getal deel je daarna door het aantal volgers/fans en vermenigvuldig je met 1000, dus 8:200 = 0,04 x 1000 = 40.
Wat zegt de IPM-score?
Nu je jouw score hebt berekend, moet je de informatie gaan monitoren. Een 'normale' IPM-score op Facebook is 4 en een gezonde score op Instagram is 20. Maar hoe hoger jouw score, hoe beter het natuurlijk is! Blijf jezelf uitdagen om jouw score te verbeteren.
Door jouw scores te monitoren, krijg je een goed beeld van welke content aanslaat bij jouw volgers en welke content niet aanslaat. Heb je een periode of een post met een lage score, vraag jezelf dan af wat er in die tijd gebeurd is. Is er een periode of post waar je een hoge score hebt, bedenk je dan wat er in die periode is gebeurd of waar de post over ging. Door de informatie op de juiste manier te verzamelen en met elkaar te vergelijken, ontdek je jouw ideale strategie op social media!
Aan de slag met social media?
Je hebt instagram en dat weet je dat het algoritme constant veranderd. Wat jou als influencer succesvol maakt, is niet in beton gegoten, maar iets vloeibaars wat je constant kunt verbeteren.
Wil jij aan de slag met de IPM-verbeteraar? Zijn er doelen die je wilt halen en targets die je wilt crushen? Laat het ons weten in een vrijblijvende sparsessie waarin we met je meedenken. IPM verbeteren of blijven steken in oude algoritmes? Aan jou de keus.